Pirkko Härkönen ja Sirpa Jalkanen ehdolla innovatiivisten naisten palkinnon saajiksi

17.12.2015

EU:n vuoden 2016 innovatiivisten naisten palkinnon (EU Prize for Women Innovators) finaaliin on valittu yhdeksän menestyksekästä naisyrittäjää, jotka ovat onnistuneet viemään käänteentekevän ideansa markkinoille. Palkinnonsaajaehdokkaista peräti kaksi tulee Suomesta ja molemmat Turun yliopistosta.

​Molemmat Turun yliopiston ehdokkaat toimivat syöpätutkimuksen alalla. Nyt kolmatta kertaa järjestettävässä innovatiivisten naisten palkintokilpailussa valitaan kolme voittajaa, jotka saavat 100 000, 50 000 ja 30 000 euron rahapalkinnot. Voittajat julkistetaan maaliskuussa 2016.

Turun yliopiston lääketieteellisen solubiologian professori Pirkko Härkösen tutkimus hormonaalisen syövän alalla on auttanut löytämään kliinisesti käytettävän, Hormos-yrityksen kehittämän hormonilääkeaineen, ospemifeenin. Hänen tutkimustyönsä pohjalta on kehitetty myös Pharmatest-yrityksen tarjoamia esikliinisiä malleja, joilla testataan uusia lääkeyhdisteitä muun muassa rinta- ja eturauhassyövän hoitoon.

Akateemikko, akatemiaprofessori Sirpa Jalkanen on immunologian professori, joka on löytänyt ainutlaatuisia molekyylimekanismeja, jotka ohjaavat haitallista soluliikennettä. Hän on myös osoittanut, että kohdistamalla lääkeaineiden vaikutus näihin molekyyleihin voidaan ehkäistä haitallisia tulehduksia ja syövän leviämistä. Jalkanen on ollut mukana perustamassa kahta biotekniikkayritystä, jotka ovat nyt listautuneet New Yorkin ja Lontoon pörsseihin. Hänen löydöksensä läpikäyvät parhaillaan vaiheen II/III kliinisiä kokeita.

Palkinnon tarkoituksena on lisätä yleistä tietoisuutta innovaatioiden tarpeesta ja edistää naisyrittäjyyttä. Naisten osuus tutkimusalalla on kasvussa, mutta heistä edelleen liian harva luo työnsä pohjalta innovatiivista yritystoimintaa. Tämä potentiaali olisi saatava käyttöön Euroopan kilpailukyvyn säilyttämiseksi ja jotta voitaisiin löytää ratkaisuja aikamme merkittäviin taloudellisiin ja yhteiskunnallisiin haasteisiin.

JV

Luotu 17.12.2015 | Muokattu 18.12.2015