Planetaario ja tähtikaukoputki kiinnostivat jonoksi asti Tuorlassa

20.10.2015

Turun yliopiston Tuorlan observatorion 16.10. avoimien ovien tilaisuus keräsi yhteensä 1500 eri-ikäistä tähtitieteestä kiinnostunutta kävijää.

​Tapahtuman aikana oli mahdollisuus tutustua yleisöltä tavallisesti suljettuihin tiloihin, kuten kalliotunneliin ja kaukoputkiin. Kaukoputkella pidetyt tähtinäytöksiin riittikin kävijöitä jonoksi asti.

Myös planetaarion esitykset kiinnostivat. Tapahtuman aikana esitetyssä kymmenessä näytöksessä oli yhteensä 420 katselijaa.

Tuorlan observatorio on Turun yliopiston tähtitieteen tutkimuksen osasto. Kaarinan Tuorlassa sijaitsevassa observatoriossa toimii myös Suomen ESO-keskus, joka koordinoi korkeatasoista tähtitieteen eri alueiden tutkimusta Suomessa. Observatorion yhteydessä on yleisölle avoin Tuorlan planetaario.

>> Tuorlan planetaario

Teksti: Tuomas Koivula