Poliittinen valta Suomessa -teos analysoi vallankäyttöä Suomessa

19.09.2017

Onko eduskunnan asema Suomessa heikentynyt? Määrääkö media politiikan tahdin? Mari K. Niemen, Tapio Raunion ja Ilkka Ruostetsaaren toimittamassa Poliittinen valta Suomessa -teoksessa alan johtavat tutkijat analysoivat tärkeimpien valtiollisten instituutioiden sekä kansalaisjärjestöjen, median ja markkinoiden vaikutusta poliittiseen päätöksentekoon Suomessa.

Poliittinen valta Suomessa -teoksen kirjoittajia (vas. ylhäältä): Vesa J. Koskimaa, Heikki Paloheimo, Hanna Wass, Elina Noppari, Maija Mattila, Tapio Raunio, Mari K. Niemi ja Ilkka Ruostetsaari.

​Uutuusteoksessa on useita kirjoittajia, jotka vertaavat Suomen valtarakennetta kattavasti muihin Euroopan maihin. He myös asettavat järjestelmän ajalliseen perspektiiviin sekä pohtivat kotimaista vallankäyttöä ja poliittisen järjestelmämme tulevaisuutta.

– Missä olemme uniikkeja, missä eroamme muista läntisen Euroopan demokratioista? Suomen satavuotisjuhla on hyvä hetki kysyä, mitä suomalaiselle demokratialle kuuluu ja kuinka sen instituutiot voivat, sanoo erikoistutkija Mari K. Niemi Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskuksesta.

Politiikan valtasuhteet ovat mullistuneet muutamassa vuosikymmenessä. Presidentin valtaa on kavennettu. Puolueet edustavat entistä pienempää osaa äänestäjäkunnasta, ja niiden sisällä valta on siirtynyt kauemmas kenttäväen ulottuvilta. Politiikan johtopaikat ovat edelleen valtaosin miesten hallussa. Koulutuksen ja varallisuuden tapaan myös vaaleihin osallistuminen periytyy. Media ja markkinat vaikuttavat yhä enemmän poliitikkojen päätöksiin.

– Presidentin valtaa on siirretty hallitukselle, jonka asemaa EU-jäsenyys ja kansainvälistyminen ovat vahvistaneet. Silti presidenttiin suhtaudutaan kuin ammoin Kekkoseen, toteaa valtio-opin professori Tapio Raunio Tampereen yliopistosta.

– Perusoikeusuudistus, kansainväliset ihmisoikeussopimukset ja EU-jäsenyys ovat puolestaan vahvistaneet oikeuslaitoksen valtaa poliittisten instituutioiden kustannuksella, jatkaa professori Ilkka Ruostetsaari Tampereen yliopistosta.

>> Poliittinen valta Suomessa -teos

JV