Pölyttävä lepakko ja siitepölykehä esittäytyvät kasvitieteellisessä puutarhassa

29.09.2016

Tiesitkö, että lepakotkin pölyttävät? Tai oletko nähnyt taivaalla siitepölykehän? Pölyttäjät valtaavat puutarhan -näyttely tutustuttaa kasvitieteellisen puutarhan vierailijat pölyttäjiin ja siitepölyyn.

​Ilari E. Sääksjärvi, Annika Saarto ja Kari Kaunisto suunnittelivat näyttelyn teeman ja sisällöt. Etualalla on pyyhkäisymikroskopia-tekniikalla otettu kuva siitepölystä.

​Pölyttäjät valtaavat puutarhan -näyttelyssä ampiaisia, mehiläisiä ja kimalaisia tarkastellaan lähietäisyydeltä. Esillä on valokuvia, joista erottaa hyönteisten ja siitepölyn hienoimmatkin yksityiskohdat. Lisäksi vierailijat pääsevät tutkimaan suurennuslasilla eläinmuseon kiehtovia hyönteisnäytteitä. Näyttely on esillä 15.9.2017 asti Turun yliopiston kasvitieteellisessä puutarhassa Ruissalossa.

– Toivon, että teille tulee näyttelyn valokuvia katsoessanne olo, että haluatte sukeltaa tuntemattomaan mikromaailmaan, totesi eläintieteen dosentti Ilari E. Sääksjärvi näyttelyn avajaisissa.

Syyslomaviikolla 14.–15.10.2016 kasvitieteellisessä puutarhassa järjestetään koko perheelle sopivaa ohjelmaa näyttelyn teemaan liittyen. Lapset ja lapsenmieliset voivat osallistua työpajaan, jossa askarrellaan tammenterhoista mehiläisiä. Vierailijat pääsevät myös tutkimaan siitepölyä ja hyönteisnäytteitä mikroskoopilla. Lisäksi kuullaan tietoiskuja pölyttäjistä ja siitepölystä.

– Näyttelyn tavoitteena on innostaa ihmisiä luonnon tutkimiseen. Moni ei varmaan tiedä, että siitepölystä valmistetaan esimerkiksi proteiinipitoista superruokaa tai että sitä käytetään rikostutkimuksessa uhrin tai epäillyn liikkeitä selvitettäessä, aerobiologian yliopistotutkija Annika Saarto kertoi avajaisissa.

Viime vuosien aikana tutkijat ovat raportoineet pölyttäjien merkittävästä vähenemisestä eri puolilla maailmaa. Monet pölyttäjälajit ovat jopa kuolleet sukupuuttoon. Tilanne on huolestuttava sekä luonnon ekosysteemien toiminnan että ihmisen hyvinvoinnin ja ruoantuotannon kannalta. Näyttely tarttuu ajankohtaiseen aiheeseen tutustuttamalla kävijät pölyttäjien ja siitepölyn merkitykseen.

Näyttelyn järjestävät Turun yliopiston eläinmuseo, aerobiologian yksikkö ja kasvitieteellinen puutarha.

>> Pölyttäjät valtaavat puutarhan

Suurin osa näyttelyn valokuvista on eläinmuseon projektitutkija Kari Kauniston ottamia.

Rehtori Kalervo Väänänen avasi näyttelyn 21.9.2016. Puheenvuorossaan Väänänen painotti kouluyhteistyön merkitystä. Näyttelyn suunnitteluun osallistuneet tutkijat jalkautuvat vuoden aikana kouluihin kertomaan pölyttäjistä ja siitepölystä.

Avajaistilaisuuden yhteydessä 21.9.2016 järjestettiin opastettu kierros näyttelyyn.

Teksti: Jenni Valta
Kuvat: Hanna Oksanen, Jenni Valta