Popmusiikin uusi aika?

02.11.2021

Kaikki muuttui tasan 13 vuotta sitten, syksyllä 2008. Silloin avautui Spotify. Sen jälkeen musiikkimaailma ei ole ollut entisensä. Pitkän linjan musiikkitoimittaja Jukka Haarma luennoi Turun yliopistolla aiheesta.

Jukka Haarman mukaan ei ehkä ole sattumaa, että juuri ruotsalaiset toivat popmusiikin takaisin populaarimusiikin keskiöön. Ruotsi on aina ollut popmaa, päinvastoin kuin Suomi. Mutta mitä me tarkoitamme popmusiikilla? Ja mihin perustuu väite popmusiikin uudesta ajasta? Ja jos elämme sen uutta aikaa, niin koska oli popin ensimmäinen aika? Ja mitä yhtymäkohtia noilla kahdella ajalla on keskenään?

Aiheesta yliopistolla luennoiva Jukka Haarma on kuunnellut populaarimusiikkia 1950-luvun lopusta lähtien. 1970-luvun lopusta 2010-luvun alkuun hän toimi Yleisradiossa mm. musiikkitoimittajana ja -päällikkönä. Sen jälkeen hän on kirjoittanut ensirakkaudestaan musiikista mm. blogissaan ja on parhaillaan mukana kirjoittamassa kirjaa tämän vuosituhannen suomalaisesta popmusiikista.

Tilaisuus järjestetään hybridinä To 4.11, klo 16-18, paikassa Arcanum, A267

Lisätietoa: