Probiootista apua lasten hengitystieinfektioihin

27.11.2015

Varhaislapsuudessa annosteltu BB-12 probiootti vähensi merkitsevästi imeväisikäisten lasten hengitystieinfektioita. Näin selvisi Turun yliopiston tuoreessa tutkimuksessa, jonka mukaan probiootin vaikutus näkyi lapsella vielä kahden vuoden iässä.

​Probiootit ovat terveyttä edistäviä mikrobeja, joiden suotuisat vaikutukset on totuttu liittämään suoliston terveyteen ja vatsan hyvinvointiin.

Korpilahdella ja Muuramessa toteutetussa kaksoissokotetussa, lumekontrolloidussa tutkimuksessa lapsille annosteltiin Bifidobacterium lactis BB-12 probioottia puristeina, jolloin probioottiannos oli tarkkaan määritelty ja kontrolloitu. Annostelu kesti keskimäärin 15 kuukautta ja alkoi lapsen ollessa 1-2 kuukautta.

– Probioottiryhmässä esiintyi merkitsevästi vähemmän hengitystieinfektioita kuin kontrolliryhmässä sekä kahdeksan kuukauden että kahden vuoden iässä, kertoo tutkimusryhmässä mukana ollut hammaslääketieteen tohtori Teemu Taipale, joka työskentelee vastaavana hammaslääkärinä Muuramen terveysasemalla.

Tutkimukseen osallistuneet lapset saivat rintamaitoa, mikä sinänsä parantaa lasten vastustuskykyä.

– Ei ole yhdentekevää mitä probioottia lapsille annetaan. Jotkut probiootit rauhoittavat vatsaa, mutta BB-12 näyttää parantavan vastustuskykyä hengitystieinfektioita vastaan, sanoo dosentti Eva Söderling Turun yliopiston hammaslääketieteen laitokselta.

Tutkimusten mukaan BB-12 näyttää saavan lisätehoa, kun se yhdistetään esimerkiksi LGG-probioottiin.

– BB-12 on lisäksi turvallinen pikkulasten hampaille. Monet jugurtit sisältävät BB-12-probioottia, mutta valitettavasti niissä on myös usein runsaasti tavallista sokeria, mikä ei ole hyväksi hampaille, toteaa Taipale.

Bifidobacterium animalis subsp. lactis BB-12 in reducing the risk of infections in early childhood.  Taipale TJ, Pienihäkkinen K, Isolauri E, Jokela JT, Söderling EM. Pediatr Res. 2015 Sep 15. doi: 10.1038/pr.2015.174. [Epub ahead of print].

LR

Kuva: HolgersFotografie