Probiootit on mainittu jo viiden maan ravitsemussuosituksissa – käyttöä olisi varaa lisätä entisestään

12.03.2014

Vasta julkaistussa tutkimuksessa on selvitetty, että jogurtti, probiootit ja maitohappobakteerit löytyvät jo nyt viiden eurooppalaisen maan ravitsemussuosituksista.

Viron, Saksan, Puolan, Italian ja Espanjan ravitsemussuosituksissa suositellaan probiottibakteereita sisältäviä elintarvikkeita käytettäväksi osana terveellistä ruokavaliota.

– Tämä osoittaa, että probioottien terveysvaikutukset on useassa Euroopan maassa otettu niin vakavasti, että ne on otettu osaksi yleisiä, kaikille tarkoitettuja ravitsemussuosituksia, sanoo professori Seppo Salminen Turun yliopiston Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksesta.

Turun yliopiston Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen yhteistyössä itävaltalaisen Universität für Bodenkultur Wien -yliopiston kanssa syksyllä 2013 toteutetussa tutkimuksessa käytiin läpi 13 Euroopan unionin jäsenvaltion sekä Sveitsin ravitsemussuositukset.

Probiootteja voitaisiin lisätä useisiin elintarvikkeiseen

Tutkimuksessa selvisi, että esimerkiksi rasvaton jogurtti löytyy useamman EU-maan ravitsemussuosituksista ja viidessä maassa jugurtti on ravitsemussuosituksissa mainittu myös hyödyllisten bakteerien vuoksi. Osassa suosituksista mainitaan myös tiettyjä bakteerikantoja.

– Terveysväittämiä ei ole vielä myönnetty yksittäisille probiootteja sisältäville elintarvikkeille, mutta terveysvaikutuksia on selvästi olemassa. Tällä periaatteella voisi ajatella probioottien lisäämistä useampiin elintarvikkeisiin, Salminen pohtii.

Tätä ajatusta tukee myös International Scientific Association for Probiotics and Prebiotics (ISAPP) -työryhmän raportti, jonka mukaan probiootit ja fermentoitujen elintarvikkeiden bakteerikannat voivat edistää väestön terveyttä.

Raportissa korostetaan, että olisi tärkeää lisätä päätöksentekijöiden tietoisuutta pro- ja prebioottien terveysvaikutuksista, jotta ravitsemussuositukset saadaan ajan tasalle.

– Probioottien positiivisista terveysvaikutuksista on olemassa runsaasti tutkimustietoa. Nämä tutkimustulokset kannattaa nyt arvioida ravitsemussuosituksissa laajemminkin, jotta probioottien terveysvaikutukset saadaan valjastettua kansanterveyden käyttöön, sanoo Salminen, joka kuuluu myös ISAPP:n työryhmään.

Tutkimusartikkelit:
>> Yoghurt and probiotic bacteria in dietary guidelines of the member states of the European Union
>> Probiotics and prebiotics: prospects for public health and nutritional recommendations

TK
Kuva: Howard Dickins, Hanna Oksanen