Professori Eva-Mari Aron ryhmä partneriksi australialaiseen huippuyksikköön

18.12.2013

Turun yliopiston molekulaarisen kasvibiologian professorin Eva-Mari Aron ryhmä valittiin ainoana suomalaisena partnerina mukaan Australian tutkimuksen huippuyksikköohjelmaan.

​Eva-Mari Aro kertoo odottavansa innostavaa kanssakäymistä ja tutkijoiden yhteistyötä uudelta, monikansalliselta huippuyksiköltä.

​Tutkimusryhmä valittiin Australian kasvibiologian huippuyksikköön "Plant Energy Biology". Huippuyksikköä johtaa professori A. Harvey Millar (The University of Western Australia).

Australian Research Council (ARC) on valinnut Australian tieteen huippuyksiköt ajalle 2014–2020. 103 hakemuksen joukosta mukaan ohjelmaan valittiin 12 huippuyksikköä.

Hakemusten arvioinnissa painotettiin australialaisten huippuyksiköiden kansainvälisiä yhteyksiä. Eva-Mari Aron tutkimusryhmä on ainoa, joka edustaa suomalaista tutkimusta nyt valituissa Australian tieteen huippuyksiköissä.

– Odotan innostavaa tieteellistä kanssakäymistä ja tutkijanvaihtoa sekä australialaisten että ohjelmaan kuuluvien muutaman muun eurooppalaisen ja yhdysvaltalaisen kasvibiologian kärkiryhmän välillä, Eva-Mari Aro kertoo.

Aron johtamasta laboratoriosta Turun yliopistossa on kehittynyt yksi kansainvälisesti arvostetuimmista fotosynteesitutkimuksen keskuksista. Viime vuosina ryhmä on keskittynyt tutkimaan, miten fotosynteesikoneisto saadaan valjastettua tuottamaan puhdasta, hiilidioksidista vapaata energiaa.

Eva-Mari Aro johtaa Turun yliopistossa Suomen Akatemian huippuyksikköä ”Integroitu fotosynteesi- ja metaboliittitutkimus” (2008–2013). Vuoden alussa alkavalla uudella Akatemian huippuyksikkökaudella 2014–2019 Aro toimii niin ikään huippuyksikön johtajana. Hänen alaisuudessaan Turun yliopistossa toimii ”Primaarituottajien molekyylibiologian huippuyksikkö”, jossa on Turun yliopiston lisäksi mukana Helsingin yliopisto. Aro on valittu myös akatemiaprofessoriksi kaudelle 2014–2018.

Teksti: Jussi Matikainen
Kuva: Hanna Oksanen