Professori Helena Leino-Kilven muotokuva paljastettiin

03.03.2015

Turun yliopiston päärakennuksen Tauno Nurmela -sali täyttyi ystävistä, työtovereista ja lahjoittajista, kun hoitotieteen professori Helena Leino-Kilven muotokuva paljastettiin perjantaina 27.2.

Alkuvuodesta 60 vuotta täyttänyt professori Leino-Kilpi oli aikanaan ensimmäinen palkattu työntekijä Turun yliopiston hoitotieteen laitoksella ja ensimmäinen hoitotieteestä väitellyt tohtori. Hän on tehnyt pitkän uran sekä suomalaisella että kansainvälisellä kentällä hoitotieteen hyväksi.

Sekä lääketieteellisen tiedekunnan dekaani Pentti Huovinen että Leino-Kilven nykyinen kollega ja entinen oppilas professori Sanna Salanterä nostivatkin puheissaan kansainvälisyyden yhdeksi keskeisimmistä Leino-Kilven ansioista.

Kosmopoliitti sai lisäksi kiitosta mm. tutkimuksellisesta ja pedagogisesta otteesta opettamiseen. Puheista sai kuvan lämminhenkisestä, sydämellisestä ja välittömästä henkilöstä, joka työtovereilleen on paljon enemmän kuin vain kollega.

Tunteikkaat puheet huipentuivat Hanna-Leena Partasen maalaaman muotokuvan paljastamiseen. Taiteilija on Taivalkoskelta kotoisin oleva vuonna 2010 Turun Taideakatemiasta valmistunut nuori kuvataiteilija. Myös hän kehui vuolaasti mallinsa energiaa, rentoutta ja älykkyyttä, jotka oli pyrkinyt vangitsemaan teokseensa.

Professori Leino-Kilpi on luonut Turun hoitotieteen laitoksen lähes tyhjästä, mutta tekemistä on vielä paljon.

– Näen hoitotieteen tulevaisuuden positiivisena, sillä monet hoitotyön keskeiset sisällöt ovat jatkossa tärkeässä osassa monitieteisiä tutkimuksia ja ongelmia. Historia on ollut hauskaa, mutta tulevaisuudessa tulee olemaan vielä hauskempaa, professori lupasi.

Partasen maalaama muotokuva on lahjoitusvaroin rahoitettu ja sijoitetaan hoitotieteen laitokselle.

Marja Uusirasi

Luotu 03.03.2015 | Muokattu 10.03.2015