Professori Ilkka Julkusen jäähyväisseminaarissa kuultiin virusopin kehityksestä pitkän uran aikana

08.02.2024

Medisiina D -rakennuksen Alhopuro-salissa järjestettiin juhlaseminaari InFlames-lippulaivatutkija, virusopin professori Ilkka Julkunen eläköitymisen kunniaksi torstaina 25.1.2024.

Julkunen puhumassa salissa

InFlames-lippulaivan tutkija, virusopin professori Ilkka Julkunen jäi eläkkeelle tammikuussa 2024. Eläköitymisen kunniaksi järjestettyyn tilaisuuteen osallistui laaja joukko kollegoita, laitoksen edustajia, ystäviä ja perheenjäseniä.

Seminaarissa kuultiin Julkusen muistelua 47 vuoden matkaltaan tutkijana. Julkunen syntyi vuonna 1956 ja aloitti opintonsa Helsingin yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa vuonna 1975. Vuonna 1981 hän valmistui lääketieteen lisensiaatiksi ja 1987 dosentiksi.

Tilaisuuden avasi biolääketieteen laitoksen johtaja Sari Mäkelä. Tervetuliaissanoissaan hän kiitteli Julkusen saavutuksia tutkijan urallaan ja taitoa yhdistää työskentely Helsingissä ja Turussa.

Perehtynyt virologi ja pandemioiden asiantuntija

Ennen Turun yliopistoon siirtymistä professori Julkunen työskenteli pitkään erilaisissa tutkimuspositioissa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella. Hän on tutkinut pitkällä urallaan mm. virusinfektioita ja pandemioita sekä keinoja, joilla tauteja aiheuttavat virukset estävät luonnollisen immuunivasteen syntymistä. Vuonna 2013 Julkunen siirtyi tutkijaksi Turun yliopistoon, missä hän jatkoi muun muassa diagnostisten menetelmien kehittämistä.

Erityisinä mielenkiinnon kohteina Julkusella on tutkimusurallaan ollut erilaiset influenssapandemiat, ja hän onkin tutkinut laajalti esimerkiksi sikainfluenssaa ja koronaviruspandemiaa. Seminaarissa Julkunen kävi läpi tutkimusaiheidensa lisäksi laajemmin influenssavirusten ja pandemioiden historiaa ja tutkimusta.

Koronaviruspandemia aiheutti myös runsaasti töitä virustutkijoille yleensä, kuten myös Julkuselle. Pandeemisista viruksista puhuessaan hän painotti kansainvälisen seurannan, korkean terveyden huollon tason ja rokotusten merkitystä.

– Me emme pysty ennustamaan, missä milloin tai minkälainen virus uuden pandemian aiheuttaa, mutta voimme olla hyvin varautuneita, Julkunen painotti puheessaan.

”Mene rohkeasti tilanteisiin”

Puheenvuoronsa lopun Julkunen käytti yliopistoyhteisön ja nuorten tutkijoiden kannustamiseen.

– Tutki jotain, joka on kiinnostavaa. Moni asia kuitenkin myös muuttuu kiinnostaviksi, kun niihin paneutuu. Ole ahkera ja aktiivinen muiden tutkijoiden kanssa ja kysele paljon. Mene rohkeasti tilanteisiin.

Seminaarin lopuksi kuultiin myös teemalla ”Ilkan opeilla maailmalla” alumnien puheenvuoroja, joissa he muistelivat professori Julkusen roolia heidän opinnoissaan. Ensimmäisenä puheenvuorossa olivat Medical Directorina AbbVien pohjois-Euroopan jaostossa työskentelevä Anne Lehtonen, Omnia-korkeakoulussa matemaattisten aineiden lehtorina työskentelevä Pasi Kaukinen ja tutkimuspäällikkö Pamela Österlund THL:stä. Alumnit muistelivat Julkusen esimerkkiä inhimillisestä otteesta ryhmänjohtajana ja kertoivat, miten työskentely Julkusen laboratoriossa herätti tieteellisen uteliaisuuden.

Luotu 08.02.2024 | Muokattu 08.02.2024