Professori Juha Grönroosille tunnustuspalkinto ansioista vatsaelinkirurgian alalla

18.10.2017

​Vatsaelinkirurgian professori, ylilääkäri Juha Grönroosille on myönnetty tunnustuspalkinto ansioistaan vatsaelinkirurgisten tautien tutkimuksen ja hoidon kehittäjänä. Palkinnon suuruus on 25 000 euroa.

Juha Grönroos.JPG

Palkinnon perusteluissa mainittiin, että Grönroos on tehnyt laadukasta perustutkimusta, translationaalista tutkimusta ja kliinistä tutkimusta jo yli 30 vuoden ajan, ja työ jatkuu edelleen.

Grönroosin päätutkimuslinjoina ovat olleet akuutti haimatulehdus, akuutti umpilisäketulehdus, endoskooppinen kirurgia, laparoskooppinen kirurgia ja päivystyskirurgia. Työ on ollut laajaa, kansallista ja kansainvälistä, erikoisalojen rajat ylittävää tutkimustyötä.

– Palkinto on mielestäni tunnustus koko turkulaiselle gastrokirurgiselle työ- ja tutkimusyhteisölle, sillä yhteistyönähän näitä töitä tehdään. Otan palkinnon nöyränä vastaan, ja työ jatkuu, Grönroos sanoo.

Juha Grönroos on toiminut Suomen edustajana pohjoismaisessa endoskooppisen kirurgian kehittämis- ja yhteistyötoimikunnassa ANDRE:ssa jo 10 vuoden ajan. Hän on ohjannut 7 väitöskirjaa, toiminut 5 kertaa väitöskirjan esitarkastajana ja 9 kertaa vastaväittäjänä. Tieteellisiä artikkeleita Grönroos on julkaissut n. 150 kappaletta ja oppikirjan lukuja 25.

Vuodesta 2013 alkaen Grönroos on toiminut ylilääkärinä Turun yliopistollisen sairaalan (Tyks) vatsaelinkirurgian ja urologian toimialueella ja vatsaelinkirurgian professorina Turun yliopiston kirurgian oppiaineessa, toimittuaan sitä ennen Tyksin kirurgian klinikan ylilääkärinä ja kirurgian tulosyksikön johtajana.

Tunnustuspalkinto myönnettiin 17.10.2017 Mary & Georg C. Ehrnroothin tutkimussäätiön 30-vuotisjuhlatilaisuudessa Helsingin yliopiston suuressa juhlasalissa, jossa Grönroos piti juhlaesitelmän tutkimusalueeltaan. Palkinnon myöntäminen perustui ulkomaisen asiantuntijalautakunnan arviointiin ehdolla olleista suomalaisista gastrokirurgeista ja gastroenterologeista. Palkinto jaettiin nyt ensimmäisen kerran.

TJ
Kuva: Hana Oksanen