Professori Juhani Karhumäen muotokuva paljastettiin jäähyväisluennolla

01.11.2017

Matematiikan professori Juhani Karhumäki piti tiistaina 31.10. jäähyväisluennon, jonka yhteydessä paljastettiin valokuvataiteilija Heikki Willamon Karhumäestä laatima muotokuva.

Matematiikan ja tilastotieteen laitoksen johtaja professori Iiro Honkala, professori Juhani Karhumäki sekä rehtori Kalervo Väänänen muotokuvan paljastamisen jälkeen.

​Professori Juhani Karhumäki on tehnyt mittavan uran Turun yliopistossa. Salolaiseksi itseään kutsuva matemaatikko ei koe olevansa turkulainen, mutta kertoo olevansa henkeen ja vereen Turun yliopiston kasvatti.

Karhumäki väitteli Turun yliopistossa vuonna 1976 automaattien teoriasta, minkä lisäksi hän on tutkimuksessaan keskittynyt muun muassa sanojen kombinatoriikkaan sekä algoritmiseen ratkaisuun ja ratkeamattomuuteen liittyviin kysymyksiin.

Akateemisen työuransa Karhumäki aloitti jo vuonna 1972. Kurssiassistenttina uransa aloittanut Karhumäki oli matematiikan virkaatekevä professori vuodesta 1989 kunnes professuuri vakinaistettiin ja Karhumäki alkoi toimia matematiikan laitoksen johtajana vuonna 1998.

– Olin viimeinen presidentin nimittämä professori. Tuskin presidentiltä vietiin silti professorien nimitysoikeutta siitä syystä, että minut valittiin, Karhumäki vitsaili luennollaan.

Karhumäki toimi laitosjohtajana vuoteen 2015 saakka, lähes kaksi vuosikymmentä, jonka aikana myös laitoksen nimi ehti vaihtua kahteen otteeseen.

Matemaatikko ja lintumies

Kansainvälisestikin merkittävän uran tehnyt Karhumäki ei miellä itseään ainoastaan matemaatikoksi, vaan myös lintumieheksi. Professorin jäähyväisluennon otsikkonakin oli ”1968–2017 Lintumies ja matemaatikko”.

– En ole ikinä pitänyt siitä, että minua kutsutaan lintuharrastajaksi. Sehän on toinen elämäni, Karhumäki totesi luennolla.

Karhumäki on tehnyt akateemisen uransa ohella merkittävää työtä luonnonsuojelun ja erityisesti lintujen rengastuksen saralla. Vuonna 2014 Karhumäelle myönnettiin Varsinais-Suomen luonnonsuojelupiirin ympäristöpalkinto ja vuonna 1989 hänet valittiin vuoden rengastajaksi.

Luentonsa päätteeksi professori kiitti oman laitoksensa väkeä, opiskelijoita ja yliopiston hallintoa kaikista viettämistään vuosista yliopistolla. Viimeiset kiitokset Karhumäki osoitti perheelleen ja vaimolleen Jaijalle, jolla on Karhumäen kepeää sävyä mukaillen ollut eniten kestettävää vuosien varrella.

Heikki Kettunen

Luotu 01.11.2017 | Muokattu 01.11.2017