Professori Jussi Mertsola palkittiin lääketieteen opettajan palkinnolla

13.06.2023

Lastenlääkäri, professori Jussi Mertsolalle on myönnetty lääketieteen opettajan Duodecim -palkinto. Palkinto on suuruudeltaan 10 000 euroa.

Erityisasiantuntija, professori Jussi Mertsola

Kuvaaja/Tekijä

Hanna Oksanen

Jussi Mertsolalla on pitkä kokemus opetustehtävistä kliinisenä opettajana ja Turun yliopiston lastentautiopin professorina. Lääketieteen opettajan Duodecim -palkinnon palkintoperusteluissa hänen kerrotaan olevan monipuolinen, ennakkoluuloton ja innovatiivinen kollega, jonka kliinisessä opetuksessa psykologinen turvallisuus on aina ollut läsnä.

Mertsola korostaa, että koulutuksen myötä parempi osaaminen luo työtyytyväisyyttä ja henkilöstön hyvinvointia.

– Hienoa, että Duodecimissa opetusta arvostetaan tällaisella palkinnolla. Toivoisin, että myös uudessa sotejärjestelmässä koko henkilökunnan koulutus saisi paremmat mahdollisuudet ja tarvittavat resurssit. Koulutus on investointi tulevaisuuteen ja henkilöstön pysyvyyteen, sanoo Mertsola.

Mertsola on myös toiminut lääketieteen verkko-opetuksen uranuurtajana. Hän on ollut käynnistämässä lääketieteellisen tiedekunnan ensimmäisiä verkkokursseja vuonna 2002, ja on aktiivisesti mukana tiedekunnan verkko-opetuksen kehittämisessä. Turun yliopiston koulutuksen tukipalvelujen kanssa hän on työskennellyt järjestäen globaaleja verkkopedagogiikan kursseja Indonesiaan, Vietnamiin ja Afrikkaan.

Mertsola valmistui lääkäriksi vuonna 1978 ja lastenlääkäriksi vuonna 1987 Turun yliopistosta. Hän työskenteli 1990-luvulla kliinisenä opettajana ja Tyksin lastenpoliklinikan sivutoimisena osastonylilääkärinä. Turun yliopiston lastentautiopin professorina hän toimi vuosina 2000–2010 ja 2010–2017 Tyksin Lasten ja nuorten klinikan ylilääkärinä.

Lisätietoja:

Jussi Mertsola
professori, erityisasiantuntija
jussi.mertsola@utu.fi
puh. +358 40 556 6173

Lääketieteen opettajan Duodecim -palkinto jaetaan vuosittain lääkärien perus-, jatko- tai täydennyskoulutusta tai tutkijakoulutusta ansiokkaasti ja pitkäjänteisesti kehittäneelle henkilölle. Palkinto jaettiin Lääkärikouluttajien Kesäkoulussa 8.6.2023 Majvikissa, Kirkkonummella.

Luotu 13.06.2023 | Muokattu 13.06.2023