Professori Pentti Huovisen muotokuva paljastettiin Medisiinassa

18.12.2023

Professori Pentti Huovinen piti jäähyväisluentonsa torstaina 14.12.2023. Hänestä otettu muotovalokuva paljastettiin Medisiina D:ssä ja luovutettiin Turun yliopiston kokoelmiin.

Professori Pentti Huovisen muotovalokuva paljastettiin Medisiina D:ssä Säätiö-salissa torstaina 14.12.2023. Tilaisuuteen osallistui Huovisen kollegoita yliopistolta ja Tyksistä ja entisiä opiskelijoita, läheisiä sekä tiedekunnan johtoa.

Pentti Huovinen on toiminut Turun yliopiston bakteeriopin professorina vuodesta 2010. Lääketieteellisen tiedekunnan dekaanina hän toimi vuosina 2014–2019.

Professori Huovinen avasi tilaisuuden aluksi hieman muotovalokuvan taustoja. Muotovalokuvan on ottanut valokuvaaja Ari Peuho Studio Brahesta Turun tuomiokirkon vieressä, ja kuvaan Huovinen halusi mukaan ”oppituolin”, eli 1940-luvulta perisin olevan bakteeriopin professorin tuolin. Jäähyväisluennollaan Huovinen kertoi omasta henkilöhistoriastaan ja urastaan.

”Yliopistoa ei olisi ilman opiskelijoita”

Professori, ylilääkäri Pentti Huovinen on valmistunut lääketieteen ja kirurgian tohtoriksi (1984) sekä kliinisen mikrobiologian erikoislääkäriksi Turun yliopistosta.

Tutkimuksessaan professori Huovinen on keskittynyt erityisesti antibioottiresistentteihin bakteereihin sekä suolistobakteereihin ja niiden vaikutukseen ihmisen terveyteen. Myös jäähyväisluennollaan hän puhui intohimostaan ja esitteli siitä tehtyjä huolestuttavia ennusteita.

– 70- ja 80-luvulla ajateltiin, ettei bakteereista antibioottien takia tarvitse enää puhua. Nyt kun jään eläkkeelle, bakteerit ja antibioottiresistenssi ovat hyvin ajankohtaisia. Onneksi täällä yleisössäkin on alan nuoria tutkijoita, Huovinen kertoi.

Pentti Huovinen on myös ohjannut lukuisia väitöskirjoja ja opettanut oman oppiaineensa kursseja. Viimeisen luentonsa hän piti 3.11.2023. Turun lääketieteen kandidaattiseura valitsi professori Huovisen Seuran Wanhimmaksi vuosiksi 2022-2023.

– Opiskelijani ovat olleet minulle aina tärkeä asia, ja haluan kiittää heitä kaikkia. Yliopistoja ei olisi ilman opiskelijoita, Huovinen painotti puheessaan.

Huovisella on ollut monia kansallisia ja kansainvälisiä luottamustehtäviä. Hän muun muassa toimii Maud Kuistilan Muistosäätiön hallituksen jäsenenä ja Sakari Alhopuron säätiön hallituksen puheenjohtajana. Turun kaupunginvaltuustossa hän toimi vuosina 2008–2021. Hän näkeekin tärkeänä, että yliopiston edustajia olisi mukana päätöksenteossa eri tasoilla.

Luennollaan Huovinen kertoi myös siitä, miten uransa alkuvaiheilla Harvard Medical Schoolissa Bostonissa hän ei olisi uskonut, että koskaan pääsisi julkaisemaan New England Journal of Medicine -tiedelehdessä, mutta nyt hänellä on siellä kolme artikkelia. Yleisön nuoremmille tutkijoille hän suuntasikin rohkaisevat sanat:

–  Uskokaa unelmiinne ja tehkää niiden eteen töitä. Ja ottakaa kuvia matkan varrelta.

Luotu 18.12.2023 | Muokattu 18.12.2023