Professori Pirjo Nuutilalle Novo Nordisk Foundation Lecture -palkinto

05.05.2022

Professori, ylilääkäri ja InFLAMES-lippulaivahankkeen ryhmänjohtaja Pirjo Nuutila on valittu vuoden 2022 Novo Nordisk Foundation Lecture -palkinnon saajaksi.  Palkinto myönnettiin hänen tutkimustyöstään aineenvaihduntasairauksien, kuten ylipainon ja diabeteksen parissa.

Vuoden 2022 Novo Nordisk Foundation Lecture -palkinto myönnetään Nuutilalle hänen laajamittaisesta tutkimustyöstään, kertoo Anna Krook. Hän on palkintolautakunnan puheenjohtaja ja fysiologian ja farmakologian laitoksen professori Karoliinisesta instituutista.

Krook toteaa, että Pirjo Nuutila oli yksi ensimmäisistä tutkijoista, joka käytti PET-kuvantamista aineenvaihduntasairauksien tutkimiseen ja määritti sen avulla kudosten glukoosia reaaliaikaisesti.

– Hänen tutkimuksensa on merkittävästi parantanut tietämystä siitä, kuinka diabetesta sairastavien insuliiniresistenssi vaikuttaa glukoosin imeytymiseen aivoissa, jolloin voimme ymmärtää paremmin myös diabeteksen vaikutuksia kognitioon, Krook sanoo.

– Palkinto on suuri kunnia ja hieno yllätys, Pirjo Nuutila sanoo.

Syvempää tietoa diabeteksesta

Pirjo Nuutila ja hänen kollegansa Turun PET-keskuksessa ja Turun yliopistollisessa keskussairaalassa ovat selvittäneet eri aineenvaihduntasairauksien vaikutuksia kehon eri kudoksiin ja elimiin. Tärkeitä löydöksiä ovat olleet muun muassa aineenvaihduntahäiriöiden vaikutukset luustolihaksiin ja rasvakudokseen. Löydökset ovat edistäneet liikalihavuuden ja diabeteksen ymmärtämistä monielinsairauksina.

– Jo ennen PET-tutkimuksia meille oli selvinnyt insuliiniresistenssin merkitys tyypin 2 diabeteksessa ja olimme myös tutkineet luustolihasten roolia aineenvaihdunnassa. Suurta osaa muista elimistä ja kudoksista, esimerkiksi sydäntä, maksaa, rasvakudoksen määrää ja keskushermostoa, oli kuitenkin mahdotonta tutkia elävillä ihmisillä. Näistä kaikista tiedämme nykyään paljon enemmän, kun kvantitatiivisella kuvantamisella on saatu huomattavasti tarkempaa tietoa eri elimissä tapahtuvista prosesseista, Pirjo Nuutila kertoo.

Löysi ruskean rasvan

Pirjo Nuutilan tutkimusryhmän tutkimus on selventänyt monia tyypin 1 ja 2 diabeteksen piirteitä. Nuutilan tutkimustyö on myös auttanut selvittämään lihavuuskirurgian kudoskohtaisia vaikutuksia.

Vuonna 2009 Nuutilan löysi yhdessä apulaisprofessori Kirsi Virtasen kanssa ruskean rasvan. Löydöksestä julkaistu artikkeli on yksi alan luetuimmista ja sitä on siteerattu yli 2 000 kertaa. Lisäksi löydös on synnyttänyt uuden tutkimuskentän, joka selvittää ruskean rasvan roolia terveydessä, palkintoperusteissa todetaan.

Viime vuosina Pirjo Nuutila on keskittynyt SGLT2-estäjien mekanismien ja munuaisten aineenvaihdunnan tutkimiseen. Yksi käynnissä olevista hankkeista pyrkii lisäämään ymmärrystä anoreksiasta. Nuutilan ryhmä kartoittaa, mitä kehon kudoksille ja elimille tapahtuu, kun nuorille naisille kehittyy anoreksia.

– Tätä aihetta ei ole vielä riittävästi tutkittu, ja meiltä puuttuu tarvittavaa tietoa, jotta voisimme ymmärtää paremmin tämän sairauden vaikutuksia koko kehoon, Nuutila sanoo.

Pirjo Nuutila luennoi tutkimuksestaan Reykjavíkissa Islannissa 12.-13.5.2022 palkinnon myöntämisen yhteydessä.

Novo Nordisk Foundation Lecture -tunnustus perustettiin vuonna 1979.  Palkinnon vastaanottaja kutsutaan pitämään luento samanaikaisesti Scandinavian Society for the Study of Diabetes -järjestön vuosikonferenssin kanssa.

Palkinto on arvoltaan 80 000 euroa. Palkinnon saajan valitsevat kolme Novo Nordisk -säätiön endokrinologia- ja aineenvaihduntakomitean jäsentä sekä Scandinavian Society for the Study of Diabetes -järjestön puheenjohtaja.

InFLAMES on Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteinen, Suomen Akatemian rahoittama tutkimuksen lippulaivahanke. Se tähtää uusien lääkekehityskohteiden tunnistamiseen ja lääkekehitykseen yhdessä biotekniikka- ja lääkeyritysten kanssa. Lippulaiva edistää myös diagnostiikkaa, jolla potilaille voidaan räätälöidä sopivat täsmähoidot

Luotu 05.05.2022 | Muokattu 07.11.2022