Professori Pirjo Nuutilalle vuoden 2018 Ray Kroc Scientific Award

08.06.2018

Turun yliopiston aineenvaihduntatutkimuksen professori Pirjo Nuutila on saanut vuoden 2018 Ray Kroc -palkinnon (Ray A. and Robert L. Kroc Lecture Award). Palkinto myönnetään vuosittain ansioituneelle diabetestutkijalle. Tunnustus jaettiin 29.5. Uppsalan yliopistossa, jossa Nuutila piti luennon otsikolla "Lessons from metabolic disorders and type 2 diabetes using imaging”.

nuutila.pngUppsalan yliopisto on valikoitunut yhdeksi harvoista Ray A. Kroc -säätiön eurooppalaisista rahoituskohteista. Säätiö on 1980-luvulta alkaen palkinnut Uppsalassa vuosittain diabetestutkijan, joka on pitänyt aiheeseen liittyvän luennon. Pirjo Nuutila on neljäs suomalainen, joka saa palkinnon.  Aiemmin palkinnon ovat saaneet professorit Hannele Yli-Järvinen, Mikael Knip ja Timo Otonkoski Helsingin yliopistosta.

– Oli mukava yllätys saada kutsu pitämään 32. Kroc-luento. Luennon pitäjänä sain komean plakaatin ja pienehkön rahallisen palkinnon. On myös hienoa, että luennoitsijaksi valikoitui nainen. Laskelmieni mukaan vain joka kahdeksas Krock-palkittu on ollut nainen, Nuutila iloitsee.

Diabetestutkimuksen lisäksi Uppsalan ja Turun yliopistoja yhdistää PET-kuvantaminen. Siinä molemmat ovat olleet edelläkävijöitä ja tekevät yhteistyötä edelleen.

– Luentoni aihe oli kuulijoille ajankohtainen, sillä parhaillaan ruotsalaisia yliopistoja varustellaan uusimman teknologian PET-MRI-laitteilla, Nuutila kertoo.

Vuosittaisen Kroc-luennon Uppsalan yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa rahoitti alun perin lahjoitus Ray A. Kroc -säätiöltä. Ray A. Kroc oli yhdysvaltalainen liikemies, joka kehitti 1950-luvulla McDonald’s-hampurilaisketjun. Vuonna 1965 hän yhdessä Robert veljensä kanssa perusti Ray A. Kroc -säätiön. Säätiön tarkoituksena oli kroonisten sairauksien, kuten diabeteksen tutkimuksen tukeminen.

– Suomessa on satoja tutkimusta tukevia säätiöitä, joita yksityishenkilöt ja yhteisöt ovat perustaneet ja tukevat. Lahjoittajan nimeä kantavia palkintoja on jostain syystä kuitenkin hyvin vähän. Krocin säätiön mallin kaltainen toistuva tilaisuus varmasti otettaisiin hyvin vastaan, Nuutila pohtii.

Aineenvaihduntasairauksien uranuurtaja

Nuutila on tehnyt uraauurtavaa tutkimusta diabeteksen ja aineenvaihduntasairauksien parissa positroniemissiotomografiaa (PET) apuna käyttäen. Nuutila on muun muassa selvittänyt normaalin aineenvaihdunnan säätelymekanismeja ja erityisesti sitä, miten tyypin 2 diabetes ja lihavuus muuttavat lihasten, sydämen, maksan ja rasvakudoksen aineenvaihduntaa ja miten liikunta, laihdutus ja lääkkeet korjaavat häiriöitä.

Nuutila on myös ollut mukana osoittamassa ensimmäisen kerran, että aikuisillakin esiintyy lämpöä tuottavaa ruskeaa rasvaa. Nuutila on julkaissut yli 300 artikkelia ja ohjannut 35 väitöskirjaa.

Luotu 08.06.2018 | Muokattu 08.06.2018