Professori Stina Syrjänen Buenos Airesin yliopiston kunniatohtoriksi

21.08.2014

Turun yliopiston professori Stina Syrjänen nimitettiin Buenos Airesin yliopiston kunniatohtoriksi (Professora Honoraria del la Universidad de Buenos Aires, Argentina) 14.8.2014.

​Kunniatohtorin arvo on korkeasti arvostettu Buenos Airesin yliopistossa, ja se on myönnetty lääketieteeseen edellisen kerran vuonna 2009, jolloin nobelisti Harald zur Hausen Saksasta sai nimityksen. Buenos Airesin yliopiston kaikkien tiedekuntien tulee yksimielisesti hyväksyä ehdotettu nimitys kunniatohtoriksi, ja myönnetty asiakirja on kaikkien tiedekuntien dekaanien allekirjoittama.

Turun yliopiston hammaslääketieteen laitoksen suupatologian professori Stina Syrjäsen keskeisin tutkimuskohde on  ihmisen papilloomaviruksen (HPV) aiheuttamat sairaudet pään ja kaulan alueella  sekä genitaalialueella. Vuonna 1983 heidän tutkimusryhmänsä raportoi ensimmäisenä maailmassa, että HPV infektio voisi aiheuttaa osan pään ja kaulan alueen syövistä. WHO:n alainen IARC-tutkimuslaitos (International Agency for Research on Cancer) määrittää virallisesti ihmisen kemialliset ja biologiset karsinogeenit. IARC-tutkimuslaitos vahvisti, että näyttö on riittävä siitä, että HPV ei ole vain sukuelinten alueen vaan myös suusyövän ja nielun syövän aiheuttaja.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana tutkimusryhmän kiinnostus on kohdistunut HPV-infektion tartuntatapoihin perheessä ja erityisesti lapsuudessa saadun HPV-infektion merkitykseen immuniteetissä sekä HPV-infektion kroonistuminen. Krooninen HPV-infektion on keskeinen syövän synnyssä. Tutkimus tehdään tiiviissä yhteistyössä Turun yliopiston hammaslääketieteen laitoksen ja TYKS:n naistentautien klinikan kanssa.

Korkeatasoinen yliopisto

Buenos Airesin yliopisto on Etelä-Amerikan toiseksi suurin yliopisto ja Argentiinan vanhin yliopisto, perustettu vuonna 1821. Yliopistossa on 13 tiedekuntaa ja siihen kuuluu 6 sairaalaa ja 10 museota. Yliopistossa opiskelee yli 300 000 opiskelijaa.
Buenos Airesin yliopistolla on pitkä perinne korkeatasoisesta tutkimuksesta, ja kolme Nobelin palkintoa on tullut sen tutkijoille. Vuonna 2013–14  yliopisto sijoittui sijalle 209 QS World University Rankings -arvioinnissa.

Professori Syrjänen kutsuttiin myös Argentiinan kansallisen hammaslääketieteen Akatemian kirjeenvaihtajajäseneksi (Miembro Correspondiente Academia Nacional de Odontologia).  Tämän kunniatehtävän on saanut aikaisemmin 14 ulkomaista professoria, joista neljä työskentelee eurooppalaisissa yliopistoissa.

HA

Luotu 21.08.2014 | Muokattu 23.07.2021