Ratkaisuja euroalueen ongelmiin – onko niitä?

16.09.2013

Vielä luentokutsussa professori Paul De Grauwen luennon otsikkona oli “Design Failures in the Eurozone and How to Fix Them”, mutta luennolle hän oli muuttanut otsikkoa skeptisemmäksi: ”Design Failures in the Eurozone – Can They Be Fixed?”

Paul De Grauwe kertoi pitävänsä Mauno Koivistoa yhtenä sankarinaan ja oli siksi otettu saadessaan luennoida tämän mukaan nimetyssä luentosarjassa.

​Euroalueen talouspolitiikan epäonnistumisen taustalla Lontoon School of Economics and Political Science -yliopiston professori De Grauwe näkee kaksi keskeistä seikkaa.

– Rahaliitto ei kyennyt pitämään suhdannevaihteluita koko liiton kattavina. Lisäksi talouden vakautusjärjestelmiä ei viety rahaliittotasolle samalla kun jäsenmaita kehotettiin purkamaan omat kansallisen tason vakautusmekanisminsa. Jäsenmaat jäivät siis tyhjän päälle, totesi De Grauwe.

Epäonnistumisten välttämiseksi Euroopan keskuspankin pitäisi ottaa vahvempi rooli valtioiden maksuvalmiuden turvaamisessa. Lisäksi makrotason talouspolitiikkaa pitäisi kehittää niin, että deflaatiota edistävältä epäluottamukselta valtioiden velanmaksukykyyn voitaisiin välttyä.

– EKP:n rooli on kuin palokunnan. Sen sijaan että palomiehet etsisivät ja rankaisevat syyllisiä, he sammuttavat palon. Ensisijainen tehtävä ei siis ole olla moraalin vartijana, vaan auttaa ja ylläpitää toimintakykyä.

Ongelmallisena De Grauwe näkee myös sen, että euroalueella raha on keskitetty, mutta talouspolitiikka on kansallista.

– Jotta ongelmista selvitään ja ne vältetään tulevaisuudessa, on euroalueen politiikkaa ja taloutta yhtenäistettävä. Mikäli emme halua luoda euroalueen taloudellis-poliittista liittovaltiota, on eurolle sanottava hyvästit, De Grauwe päätti luentonsa.

Luentoa kommentoinut Aalto-yliopiston professori Sixten Korkman oli De Grauwen kanssa eri mieltä euroalueen liittovaltion tarpeesta. Keskuspankin roolista viimekäden lainoittajana hän oli samaa mieltä.

Luentoa oli kertynyt kuuntelemaan salillinen opiskelijoita ja tutkijoita. Aihe herätti paljon keskustelua, jota jatkettiin vielä luennon jälkeen kahvitilaisuudessa.

Turun korkeakoulujen yhteiskunnallis-taloudellinen tutkimusyhdistyksen Mauno Koivisto -luento järjestetään vuosittain. De Grauwe on vieraillut aiemminkin Mauno Koivisto -luennoitsijana. Viimeksi hän luennoi vuonna 2000, kun EU:n rahaliitto oli perustettu.

Viliina Tolvanen

Luotu 16.09.2013 | Muokattu 16.09.2013