Raumalla opettajiksi opiskelleiden namibialaisten valmistujaisjuhlia vietettiin Windhoekissa

28.10.2019

Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Rauman yksikössä käynnistyi helmikuussa 2017 namibialaisen NSFAF-säätiön ostama opettajankoulutus. Yhteensä 24 namibialaisesta opettajaopiskelijasta 21 juhlisti Windhoekissa Namibiassa järjestetyissä valmistujaisissa kandidaatintutkintoaan.

Namibialaisten opiskelijoiden valmistujaisten ryhmäkuvaValmistujaisjuhlaa vietettiin Windhoekissa, Namibiassa. Etualalla Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen varajohtaja Jaana Lepistö ja Suomen Namibian suurlähettiläs Pirkko-Liisa Kyöstilä.

Koulutuksen kaksi ensimmäistä vuotta järjestettiin Raumalla, työharjoittelujaksoja sekä etäopintoja sisältävä kolmas vuosi Namibiassa. Opetussuunnitelma noudatti pääosin suomalaista opettajankoulutuksen kandidaattiohjelmaa, mutta sitä sovellettiin ja räätälöitiin esimerkiksi harjoittelujen ja monialaisten opintojen kokonaisuuksissa.

– Kolmevuotinen kandidaattiohjelma läpäistiin käytännössä kahdessa ja puolessa vuodessa, joten tahti oli kova ja vaativa. Opetusajoissa hyödynnettiin myös kesä- ja elokuuta, kertoo Rauman opettajankoulutuslaitoksen yliopistotutkija Päivi Granö.

Opettajankoulutuslaitokselta opetukseen osallistui yhteensä 33 opettajaa, joista osa sivutoimisena tuntiopettajana. Kasvatustieteiden kokonaisuudessa painotettiin hieman vahvemmin erityispedagogiikkaa erityisopetuksen valmiuksien lisäämiseksi kohdemaassa.

– Kandidaatintyö oli opiskelijoille tärkeä opinnot päättävä kokonaisuus. Aiheet painottuivat teemoihin, jotka opiskelijat katsoivat tärkeiksi kotimaansa opetuksen kehittämiseksi, kuten esimerkiksi matematiikan ja englannin opetukseen, Granö sanoo.

Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan koulutusvientihanketta ovat tukeneet muun muassa Suomen Namibian ja Namibian Suomen suurlähetystöt sekä Suomi-Namibia-Seura ry.

Heikki Kettunen

Luotu 28.10.2019 | Muokattu 28.10.2019