Reijo Knuutinen on kauppakorkeakoulun vuoden opettaja

03.11.2015

‒ Vain innostumalla itse voi saada muutkin innostumaan. Opetustyössä pitää olla sellainen kuin on, sanoo vuoden opettajaksi valittu kauppaoikeuden professori Reijo Knuutinen.

Turun KY valitsi Reijo Knuutisen Turun kauppakorkeakoulun vuoden opettajaksi. Valinta perustui keväällä toteutettuun äänestykseen ja se julkistettiin Turun KY:n 65. vuosijuhlilla. Knuutinen opettaa pääasiassa vero-oikeutta ja ohjaa myös muihin yritysjuridiikan aloihin liittyviä opinnäytetöitä.

Opiskelijoiden antamissa perusteluissa korostuvat vuoden opettajaksi valitun Knuutisen innostavuus, vuorovaikutteisuus ja kiinnostuneisuus opiskelijoiden etenemisestä ja oppimisesta.

‒ Tosi kivaahan tällaista palautetta on kuulla! Nämä ovat asioita, joita itse painotan ja pidän tärkeinä, Knuutinen sanoo.

Knuutisen motto opettamisessa on, että monimutkaiset asiat pitää yksinkertaistaa ja yksinkertaiset kyseenalaistaa.

‒ Lähes kaikki asiat pystytään yksinkertaistamaan niin, että niiden ydin löytyy, mikä helpottaa oivaltamista. Kyseenalaistaminen on yhtä tärkeää: syvempään oppimiseen liittyy se, että mitään ei oteta itsestään selvänä. Vero-oikeudessa on tärkeää pohtia esimerkiksi verosääntelyn mielekkyyttä ja sitä, millaiset poliittiset paineet vaikuttavat koko ajan muuttuvan verotuksen taustalla. Pidän tärkeänä sitä, että asioita tarkastellaan oikeuden ja talouden rajapinnassa eikä oikeudellisessa sääntelyumpiossa.

Oma persoona likoon

Opiskelijat pitävät Reijo Knuutista rentona ja hauskana opettajana.

‒ Näyttelijällä voi olla joku rooli, mutta ei opetustyössä voi näytellä ‒ pitää vain olla sellainen kuin on. Se tapahtuu oikeastaan aika lailla itsestään, kun on innostunut aiheesta ja asiasta. Ja vain innostumalla itse voi saada muutkin innostumaan, Knuutinen sanoo.

Luento-opetuksen lisäksi Knuutinen ohjaa paljon kandi- ja maisterivaiheen opinnäytetöitä. Hänen mukaansa ohjaustyössä parasta on vuorovaikutteisuus.

‒ Ohjauksissa oppii usein myös itsekin, emme me professorit tiedä kaikkea. On antoisaa päästä vaihtamaan ajatuksia alan ajankohtaisista kysymyksistä opiskelijoiden kanssa. Ylipäätään työhöni kuuluu enemmän tutkimusta, joka voi olla yksinäistäkin puuhaa. Opetuksen sosiaalinen puoli tuo mukavaa vastapainoa tutkimustyöhön, Knuutinen sanoo.

Knuutinen väitteli vero-oikeudesta kuusi vuotta sitten, mitä ennen hän on työskennellyt yritysmaailmassa monenlaisissa työtehtävissä.

‒ Erilaiset opetus- ja varsinkin ohjaamistilanteet ovat usein työelämässä ja opiskelussa yllättävänkin samanlaisia.

Teksti: Taru Suhonen
Kuva: Antti Tarponen