Riikka Lundille Millennium Distinction Awards -palkinto

22.10.2013

Erikoistutkija Riikka Lund saa Tekniikan Akatemian (TAF) myöntämän Millennium Distinction Awards –tunnustuspalkinnon. TAF haluaa palkinnolla tuoda esille suomalaista huippuosaamista, joka liittyy uusimman Millennium-teknologiapalkinnon voittajan alaan.

​TAF julkisti Miellennium Distinction Awards -tunnustuspalkintojen saajat tiistaina.

Turun yliopistosta filosofian maisteriksi opiskellut ja kasvattiyliopistossaan tohtoriksi vuonna 2004 väitellyt Lund toimii Turun yliopiston Biotekniikan keskuksessa Suomen Mikrosiru- ja Sekvensointikeskuksen laboratorion johtajana. Professori Riitta Lahesmaan kanssa hän johtaa myös kantasolututkimusryhmää.

– Minulla on kaksi selkeää fokusta. Ensimmäinen on tavoite, että löydämme keinon hyödyntää kantasoluja turvallisesti. Meidän pitää siis oppia kasvattamaan kantasoluja oikeissa olosuhteissa niin, että niiden perimä on hyvälaatuinen eikä niissä tapahdu muutoksia, tai jos tapahtuu niin meidän pitää oppia erottamaan ne solut, joissa muutoksia on tapahtunut ja oppia poistamaan ne, sillä muutokset tuovat mukanaan syöpäriskin. Toinen tavoite on iPS-soluteknologian hyödyntäminen sairauksien mallintamisessa, Lund sanoo.

iPS-soluteknologia oli sekä Nobelin että tuoreimman Millennium-palkinnon voittaja.

–Juuri alkaneessa hankkeessa tavoitteenamme on käyttää iPS-teknologiaa  Alzheimerin taudin mallintamisessa ja uusien hoitomuotojen etsimisessä, Lund sanoo.

Lund työskenteli vuosina 2007-2008 Sheffieldin Yliopiston kantasolukeskuksen vierailevana tutkijana.

– Sheffieldin yliopiston kantasolututkimusyksikön erikoisosaamisen alutta on juuri geneettinen eheyden tutkiminen, Lund sanoo.

Takaisin Turkuun tutkijaa veti perhe, mutta työ biotekniikan keskuksessa on paljastanut, kuinka hyvä tutkimusympäristö Turun yliopistossa on. Jopa Sheffieldiin verrattuna tutkimiseen liittyvät käytännön toimet ovat sujuvia ja vaivattomia yhteisine reagenssivarastoineen, hyvine laitteistoineen ja palveluineen sekä toimivine tiloineen.

– Suomalaista kantasolututkimusta rajoittava tekijä on vaikeus saada kantasolututkimukseen tutkimusrahoitusta. Se ei ole vain meidän turkulaisten ongelma vaan käsittääkseni sama tilanne on Tampereella ja Helsingissä, Lund sanoo.

Millennium Distinction Awards -tunnustuspalkinnoilla tuodaan esille suomalaista huippuosaamista, joka liittyy uusimman Millennium-teknologiapalkinnon voittajan alaan. Tällä kertaa palkittavien alat ovat kantasolututkimus ja avoin lähdekoodi. Lundin rinnalla kantasolututkimuksesta palkitaan helsinkiläinen bioalan yritys Glykos Finland Oy, avoimen lähdekoodin alueelta palkitaan professori Matti Rossi Aalto-yliopistosta sekä älypuhelinyhtiö Jolla Oy.

Tuomariston puheenjohtajan, Tekniikan Akatemian toimitusjohtajan Juha Ylä-Jääskin mukaan kantasolututkimus on Suomessa vielä hyvin kapea ja verrattain uusi ala. Lundin mukaan alan on vaikea saada rahoitusta, mutta tutkijoiden omistautuneisuus sekä kiintymys kantasolututkimukseen on innostanut jatkamaan työpäivää pitkälle iltaan. Se on vienyt alaa vahvasti eteenpäin.

Erja Hyytiäinen

Luotu 22.10.2013 | Muokattu 25.10.2013