Ruissalon aikavaellus vie kiehtovalle matkalle halki maailmankaikkeuden historian

11.06.2021

Ruissalon kasvitieteellisessä puutarhassa on avattu uusi, visuaalisia opastekylttejä seuraava aikavaellusreitti. Reitti kuvaa maailmamme kehittymistä alkuräjähdyksestä aina nykyhetkeen saakka. Noin 14 miljardia vuotta voi nyt kävellä 1,4 km pituisella, opastetulla reitillä, josta vain 3 cm on ihmiskunnan historiaa.

Ruissalon kasvitieteellisessä puutarhassa voi nyt tehdä kiehtovan aikavaelluksen 1,4 km pituisella, kuvitettujen ja yleistajuisten opastetaulujen ohjaamalla reitillä. Kesäviikonloppuisin 2021 reitti on mahdollista kulkea myös asiantuntevan oppaan johtamana.

Aikavaellus kuvaa maailmamme kehittymistä nykyisenlaiseksi, joka alkoi alkuräjähdyksestä noin 14 miljardia vuotta sitten. Alkuräjähdyksessä syntyivät kaikki aine ja energia sekä luonnonlait, avaruus ja aika. Sen jälkeen maailmankaikkeuden monimutkaisuus on vaiheittain lisääntynyt miljardien vuosien kuluessa. Itse elämä maapallollamme käynnistyi noin 4 miljardia vuotta sitten, josta sittemmin kehittyi nykyinen monimuotoinen eliökunta. Tämä tarina on kuvattu reitillä niin, että jokainen kierroksella kävelty metri vastaa 10 miljoonaa vuotta. Ajan kulumista pystyy seuraamaan myös opastetaulujen aikajanalta.

Opastekylttien välimatkat auttavatkin hahmottamaan maailmankaikkeuden pitkän kehityshistorian. Reitin loppupuolella kylttien välit tihenevät, sillä tietoa on kertynyt enemmän mitä lähemmäs nykyaikaa tullaan. On huomattavaa, että 1,4 km reitistä vain 3 cm on ihmiskunnan historiaa.

Pasi Nurmi oppaana
Tiedekeskuksen johtaja Pasi Nurmi kertomassa seikkaperäisesti maailmamme kehityshistoriasta.

Opettavainen reitti kauniissa luontomaisemissa seuraa niin tähtitieteellisiä, geologisia kuin biologisia virstanpylväitä maailmankaikkeutemme historiassa. Poikkitieteellisen maailmankuvan tarjoama reitti valottaa muun muassa mitä tiedämme galakseista, planeetoista, maailman vanhimmista kallioperäalueista, asteroiditörmäyksistä, elämän synnystä, dinosauruksista, ihmisen ilmestymisestä ja monesta muustakin elämäämme edeltävällä ajalla syntyneistä ilmiöistä.

Aikavaellus on jo 10 vuotta vanha hanke, jonka tarkoituksena on edistää luonnontieteellisen maailmankuvan ja luonnonhistorian tuntemusta erilaisten luonnossa sijaitsevien reittien välityksellä. Ruissalon kasvitieteellisen puutarhan tuore aikavaellus sai kimmokkeen hankkeen ensimmäisestä aikavaelluksesta, 14 km pitkästä 100 opastekyltein tuetusta reitistä Kaarinan Tuorlan tähtitieteellisestä observatoriosta Turun yliopistonmäelle. Kyseistä reittiä uudistetaan myös kesän 2021 aikana uusilla ja päivitetyillä opastekylteillä.

- Idea uudesta Ruissalon aikavaelluksesta lähti liikkeelle tehdä vastaavanlainen, mutta lyhyempi ja siten saavutettavampi reitti. Tämä reitti sopiikin erinomaisesti esimerkiksi erilaisille kouluryhmille, Aikavaellus ry:n puheenjohtaja Kirsi Lehto toteaa.

Opastetauluja on yhteensä 32, ja niitä seuraamalla voi reittiin tutustua omalla ajallaan. Parhaimman käsityksen saa kuitenkin Aikavaellus ry:n tarjoamista opastetuista kierroksista, joita järjestetään kesäkuukausina viikonloppuisin alkaen 13.6. Opastettu kierros maksaa 5 euroa, lapsille ja opiskelijoille 3 euroa. Opastukseen kannattaa varata 1-2 tuntia aikaa. Aikavaelluksesta lisää tietoa löytyy verkkosivuilta:  http://aikavaellus.fi/fi/aikajana/. Hanke on toteutettu Aikavaellus ry:n ja Turun yliopiston biodiversiteettiyksikön yhteistyönä. Ruissalon kasvitieteellisen puutarhan aikavaellusreitin lisäksi myös Utsjoella avautuu Arktinen aikavaellus -reitti heinäkuussa 2021 järjestettävälle kaksiviikkoiselle kesälukiolle, jonka opettajat ovat pääosin Turun yliopistosta.

Teksti ja kuvat: Elina Laiho

Luotu 11.06.2021 | Muokattu 28.06.2021