Ruissalon kasvitieteellinen puutarha 60 vuotta ‒ tuore juhlakirja kertoo historiasta, lajeista ja tutkimuksesta

12.01.2017

Turun yliopiston kasvitieteellinen puutarha on toiminut Ruissalossa 60 vuotta. Merkkivuoden kunniaksi on julkaistu juhlakirja, joka kertoo puutarhan historiasta, nykyisestä alueesta ja lajistosta sekä myös Turun Akatemian ajan maineikkaista kasvitieteilijöistä ja puutarhoista.

Turun yliopiston kasvitieteellinen puutarha perustettiin Turun Iso-Heikkilään vuonna 1924, Ruissaloon se muutti vuonna 1956. Runsaasti kuvitettu 200-sivuinen juhlakirja kertoo kasvitieteellisen puutarhan historiasta sekä esittelee Turun Akatemian ajan maineikkaita kasvitietelijöitä ja puutarhoja.

Nykyään kasvitieteellinen puutarha on auki vuoden ympäri ja sen yli 5 000 lajia käsittävä kokoelma on elävä näyteikkuna maapallon kasvimaailman monimuotoisuuteen. Puutarha avustaa Turun yliopistossa tehtävää biologista tutkimusta ja opetusta, ja kirjassa kerrotaan myös tästä työstä.

Ruissalon kasvitieteellisen puutarhan erityisluonne johtuu sen sijainnista lounaisella tammivyöhykkeellä. Kirjassa esitellään puutarhan nykyistä aluetta eri osastoineen sekä kasveja, joiden joukossa on monia harvinaisuuksia Suomen oloissa. Esimerkiksi kasvihuoneen orkideakokoelma on saanut kirjaan oman artikkelinsa.

Kirjan on julkaissut Ruissalon Kasvitieteellisen Puutarhan Ystävät ry. Artikkelien kirjoittajat ovat tehneet työn ilman palkkiota. Kirjahankkeen koordinaattorina toimi ylipuutarhuri Simo Laine.

Kirjaa myydään kasvitieteellisellä puutarhalla (hinta 30 euroa), ja sen tuotolla ystäväyhdistys tukee Turun yliopiston kasvitieteellisen puutarhan toimintaa.

>> Turun yliopiston kasvitieteellisen puutarhan verkkosivut

TS

Luotu 12.01.2017 | Muokattu 30.07.2018