Ruoka yhdisti eri kulttuureja

23.11.2015

Kauppakorkeakoulussa syntynyt Choose Your Future -hanke yhdisti turvapaikanhakijat ja varsinaissuomalaiset ruuan avulla. Aurajoen rannassa tarjoiltiin irakilaista, somalialaista, afganistanlaista ja syyrialaista ruokaa. Hankken vetäjillä on jo seuraava työ käynnissä: viikossa syntyy Turkuun saapuneille turvapaikanhakijoille seudun palvelut esittelevä mobiiliapplikaatio.

​Aurajoen ranta täyttyi paitsi vieraiden kulttuurien ruokien tuoksusta myös musiikista, joka veti väen tanssimaan.

​– Tapahtuma onnistui loistavasti. Mukana oli lapsiperheitä, varttuneempaa väkeä, reilu 250 turvapaikanhakijaa, ihan kaikkia, hankkeen vetäjä Tommi Pirilä kertoo.

Turvapaikanhakijat olivat valmistaneet etukäteen ruokaa sekä vastaanottokeskuksissa että yhteistyökumppanina toimineen Karu Izakayan keittiössä. Lisäksi Karun keittiömestari Valtteri Willberg valmisti kaikki kulttuurit yhdistävän annoksen, jossa oli pitaleipää, halal-lampaanlihaa, puolukkahilloa ja jogurttikastike.

Ravintolapäivään osallistujat innostuivat ruuista ja 650 annosta myytiin loppuun jo ennen määräaikaa. Maahanmuuttajat ja opiskelijat pitivät yllä tunnelmaa koko tapahtuman ajan muun muassa tanssimall

Mukana Valkoisen talon kisassa

Ravintolapäivä oli jatkoa markkinoinnin kurssilla syntyneelle toiminnalle. Ensimmäinen tapahtuma oli monikulttuurinen jalkapallo-ottelu, seuraavana on vuorossa tällä viikolla työstettävä mobiilipalvelu. Se tehdään yhteistyössä suomalaisen Funzilife Oy:n kanssa. Yritys on julkaissut Funzissa aiemmin turvapaikanhakijoille suunnatun About Finland -tietopaketin ja mobiilin yrittäjyyskurssin, jotka toimivat myös arabiankielellä.

– Funzi-palvelusta jaetaan hyödyllistä ja ajankohtaista sisältöä turvapaikanhakijoiden kotouttamisen helpottamiseksi. Turun kaupunki on mukana tuottamassa sisältöä, Pirilä sanoo.

Choose Your Future hanke tähtää korkealle: tavoitteena on estää äärijärjestöjä saamasta jalansijaa Suomessa, ja monistettuna koko maailmassa. Hanke osallistuu Valkoisen talon järjestämään kilpailuun, jossa etsitään keinoja estää radikalisoituminen.

– Joulukuun 10. päivä esittelen malliamme Brysseliin kokoontuville turvallisuusalan ammattilaisille, Pirilä kertoo,

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuva: Choose Your Future