Saaristolaisille järjestettiin keskustelutilaisuus Seilin saaren kehittämisestä

19.04.2017

Turun yliopisto ja Skärgårdskompaniet järjestivät saaristolaisille ja kaikille kiinnostuneille suunnatun keskustelutilaisuuden Seilin saaren kehittämistä koskevista suunnitelmista. Tilaisuus pidettiin tiistaina 18.4. Nauvossa ravintola L'Escalessa.

​Keskustelutilaisuus keräsi Nauvon ravintola L'Escalen yläkerran täyteen kuulijoita.

​Keskustelutilaisuudessa alustuspuheenvuorot pitivät Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen, biodiversiteettiyksikön johtaja Ilari Sääksjärvi ja Skärgårdskompanietin toimitusjohtaja Herrick Ramberg. Paikalle kuulemaan ja keskustelemaan saapui noin 40 henkilöä.

Puheenvuorossaan Väänänen muistutti Turun Yliopistosäätiön perintökohteisiin viitaten, että arvokkaiden kulttuurikohteiden suojeluun liittyy aina kuluerä.

– Seilin kanssa meillä oli kaksi vaihtoehtoa: lähteä saarelta tai etsiä kiinteistökuluille toinen jakaja. Päädyimme jälkimmäiseen vaihtoehtoon ja kumppaniksi valikoitui Skärgårdskompaniet. Ne jotka ovat seuranneet viimeaikaista yliopistopolitiikkaa tietävät, että päätös ei ollut helppo, mutta teimme Turun yliopistossa strategisen päätöksen Seilin kenttäaseman säilyttämisestä, Väänänen totesi.

Sääksjärvi huomautti, että yliopistossa Seilin kenttäasema kuuluu luonnon monimuotoisuuteen erikoistuneeseen yksikköön, jonka asiantuntijat haluavat varmistaa, ettei saariston alkuperäislajisto vaarannu.

– Seuraamme saaren lajiston tilaa, jotta voimme ottaa mahdolliset vaikutukset huomioon toiminnassamme. Lisäksi haluamme valistaa ihmisiä siitä, miten luonnossa voi liikkua turvallisesti esimerkiksi puutiaiset huomioiden, Sääksjärvi sanoi.

Seilin kehittäminen laajentaa Rambergin mukaan saariston rengastiematkailun mahdollisuuksia.

– Seilin matkailutoimintojen kehittäminen tuo todennäköisesti lisää kävijöitä myös Nauvoon. Etenemme kuitenkin rauhallisesti ja kehitämme toimintoja luontoa ja tutkimustoimintaa kunnioittaen, Ramberg kertoi.

Alustusten jälkeen yleisö sai esittää puhujille kysymyksiä, ja tilaisuudessa kuultiin useita kysymyksiä saaren kehittämiseen liittyen. Kuulijat olivat kiinnostuneita esimerkiksi opastuksista, puutiaisten vaaroista ja niihin liittyvästä tutkimuksesta, saaressa ja sen ympäristössä liikkumisesta sekä palveluista.

Teksti ja kuva: Jenni Valta
Etusivun nostokuva: Hanna Oksanen