Saaristomeri-seminaarissa esiteltiin uusia keinoja Saaristomeren kuormituksen vähentämiseksi

21.05.2019

Turun yliopiston Saaristomeri-seminaarissa kuultiin eurovaaliehdokkaiden näkemyksiä Itämeren suojelusta sekä asiantuntijoiden puheenvuoroja keinoista, joilla Saaristomeren sisäistä ravinnekuormitusta voisi vähentää. Saaristomeri-seminaari järjestettiin Publicumissa maanantaina 20.5.2019.

Saaristomeri-seminaari käynnistyi tällä kertaa eurovaalipaneelilla, jossa eurovaaliehdokkaat Antton Rönnholm (SDP), Annina Ruottu (Kesk.), Hans Ehrnrooth (Kok.) ja Ville Niinistö (Vihr.) kommentoivat etenkin Saaristomereen ja Itämereen liittyviä kysymyksiä.

Eurovaalipaneelissa kuultiin, miten eurovaaliehdokkaat näkevät Itämeren ja Saaristomeren ympäristöongelmat koko Euroopan mittakaavassa, ja miten he aikoisivat asiaan tulevassa työssään tarttua. Paneelin juonsi professori Markku Jokisipilä Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskuksesta.

Hans Ehrnrooth, Annina Ruottu, Ville Niinistö ja Antton Rönnholm kertoivat Markku Jokisipilän vetämässä paneelissa muun muassa omasta suhteestaan Itämereen sekä Itämeren suojelusta Euroopan unionin näkökulmasta.

Seminaarin toinen osio käsitteli meren pohjaan jo varastoituneiden ravinteiden merkitystä Itämeren kokonaiskuormituksessa. Puheenvuoroissaan aihetta käsittelivät Suomen ympäristökeskuksen erikoistutkija Jouni Lehtoranta sekä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen suunnittelija Irma Puttonen. Seminaarin juonsi Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen.

Yksi keino Itämeren vedenlaadun parantamiseen olisi Jouni Lehtorannan mukaan sellaisen leväaineksen vähentäminen, joka lisää epäedullisia reaktioita ja fosforin vapautumista.

Irma Puttonen kertoi SEABASED -hankkeesta, jonka tavoitteena on parantaa Itämeren tilaa rehevöitymisen vaikutuksia vähentämällä. Hankkeessa testataan ja arvioidaan uusia menetelmiä Itämeren sisäisen fosforikuormituksen pienentämiseksi.

Seminaarissa esiintyivät myös Saaristomeren Suojelijoita edustavat Kari Veijonen ja Jaakko Ruola. He kertoivat Ainutlaatuinen Saaristomeri -operaatiosta ja sen päämääristä.

Teksti ja kuvat: Jenni Valta
Pääkuva: Jaakko Ruola