Säätiöiden professoripoolilta rahoitus kymmenelle Turun yliopiston professorille

11.06.2014

Professoripoolin apurahat mahdollistavat kymmenelle professorille vuoden tutkimusjakson.

​Viidentoista suomalaissäätiön yhteinen professoripooli myönsi apurahan 11.6. kymmenelle Turun yliopiston professorille. Apurahat myönnettiin tutkimukseen ja tutkimusta edistäviin tarkoituksiin lukuvuonna 2015–2016 tai kalenterivuonna 2015.

Apurahan saivat seuraavat Turun yliopiston professorit (suluissa rahoituksen myöntänyt säätiö):

• Heikki Ervasti, sosiaalipolitiikka (Jenny ja Antti Wihurin Rahasto)
  • Kai Hakkarainen, kasvatustiede (Suomen Kulttuurirahasto)
  • Jukka Käyhkö, maantiede (Suomen Kulttuurirahasto)
  • Päivi Lappalainen, kotimainen kirjallisuus (Suomen Kulttuurirahasto)
  • Rami Olkkonen, liiketaloustiede (Suomen Kulttuurirahasto)
  • Ari Paasio, mikroelektroniikka (Suomen Kulttuurirahasto)
  • Susanna Paasonen, mediatutkimus (Jenny ja Antti Wihurin Rahasto)
  • Juri Poutanen, tähtitiede (Suomen Kulttuurirahasto)
  • Jussi Tapani, rikosoikeus (Suomen Kulttuurirahasto)
  • Mika Vaihekoski, liiketaloustiede (OP-Pohjola-ryhmän tutkimussäätiö)

Apurahat ovat suuruudeltaan 27 000 euroa, jonka lisäksi kullekin professorille on varattu 5000 euron matka-apuraha. Yliopisto maksaa tutkimusjakson aikana 55 prosenttia professorin palkasta.

Kilpailu oli kireää hakukierroksella, koska jaettavana oli aiempaa vähemmän apurahoja. Kaikkiaan professoripooli myönsi apurahan 67 professorille.

Professoripoolista voivat hakea suomalaisyliopistoissa työskentelevät professorit kaikilta tieteenaloilta. Poolin tarkoituksena on professoreiden tutkimusmahdollisuuksien lisääminen. Poolin viimeinen hakukierros järjestetään helmikuussa 2015.

>> Professoripoolin verkkosivut

Tuomas Koivula