Sairaanhoitopiiriltä mittava rahoitus lääketieteelliseen tutkimukseen

14.01.2015

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri on jakanut noin 3,6 miljoonaa euroa terveystutkimukseen vuodelle 2015. Suurimmat rahoitukset myönnettiin vakavien mielenterveyshäiriöiden, verenpaineen ja sairaalakaasu Xenonin tutkijoille.

​Myönnetyn rahoituksen tavoitteena on vahvistaa tutkimusta ja lisätä kliinisen työn vaikuttavuutta.

– Terveydenhuollon arjessa tehtävän tutkimuksen rahoittaminen on tärkeää, jotta sairauksien ehkäisy, diagnostiikka ja hoito voitaisiin perustaa tutkitulle tiedolle, tutkimusylilääkäri Päivi Rautava sanoo.

Sairaanhoitopiirin rahoituksen sai kaikkiaan 237 tutkimushanketta tai tutkijaa, joista 71 valmistelee väitöskirjaansa. Määrällisesti suurimman rahoituksen sai kolme konsortiohanketta. Konsortiorahoituksella pyritään tukemaan pitkäjänteisemmin laajempia tutkimushankkeita.

Konsortiohankerahoituksen saivat Turun yliopiston professori Jarmo Hietalan johtama vakavien mielenterveyshäiriöiden etiologia ja hoito -tutkimusohjelma (72 900 euroa), dosentti Ilkka Kantolan johtama Turun verenpainekeskus (70 200 euroa) sekä dosentti Timo Laition johtama tutkimus Xenon-anestesiakaasun aivoja suojaava vaikutus sydäntapahtuman tai aivovamman jälkeen (72 900 euroa).

>> Lue lisää aiheesta ja katso kaikki rahoituspäätökset

Luotu 14.01.2015 | Muokattu 14.01.2015