Saisiko olla 3D-tulostettua ruokaa?

10.06.2013

Elämme maailmassa, jossa yksi seitsemästä ihmisestä menee nukkumaan nälkäisenä. Voisiko 3D-tulostettu ruoka tai Slow Food -liike olla ratkaisu ruoantuotannon ongelmiin?

​James Allen Datorin mukaan ihmisten tulisi varautua ilmastonmuutokseen sekä öljyn ja veden vähenemiseen.

​Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen professori James Allen Dator Havaijin yliopistosta haastaa jokaisen ottamaan vastuun ruoan tulevaisuudesta, sillä olemme kaikki riippuvaisia ruoantuotannosta.

– Ihmiset vaikuttavat toiminnallaan kaikkiin geologisiin ja biologisiin prosesseihin. Teoillamme on vaikutuksia tuhansien vuosien päähän, Dator huomauttaa.

Datorin mukaan olemme hyvää vauhtia liikkumassa kohti ruoantuotannon kauhukuvia, joita maalailtiin muutamia vuosikymmeniä sitten. Syömme prosessoitua ruokaa ja moni välttää ruoan valmistamista itse. Maatilat laajenevat, mutta maanviljelijät vähenevät.

– Meidän tulee kysyä itseltämme, haluammeko liikkua tähän suuntaan? Valmis tulevaisuus ei vain odota meitä tuolla jossain, vaan voimme luoda tulevaisuutemme itse, Dator sanoo.

Maailman väkiluku on yli seitsemän miljardia ja määrä kasvaa edelleen. Tällä hetkellä yksi seitsemästä ihmisestä menee nukkumaan nälkäisenä, vaikka ruokaa riittäisi kaikille.

– Ruokaa tuotetaan yhä enemmän, mutta se ei jakaudu tasaisesti. En ole huomannut, että ylipainoisuus olisi täällä Suomessa suuri ongelma, mutta tulkaapa katsomaan, millainen tilanne on Yhdysvalloissa.

Ongelmana taloudellinen järjestelmä

Ongelma on Datorin mukaan taloudellisessa ja poliittisessa järjestelmässä, ei ruoantuotannossa itsessään. Dator pitää kapitalismia kestämättömänä järjestelmänä, sillä se tuntee vain kasvun.

– Jos luonnonresurssit olisivat rajattomat, ikuinen kasvu olisi mahdollista, mutta valitettavasti ne ovat rajalliset. Öljyä ei ole maailmassa loputtomasti. Meidän tulisi varautua öljyn loppumiseen, mutta kysyntä on vain lisääntynyt.

Vaikka tilanne on hälyttävä, Dator ei ole menettänyt toivoaan. Hän pitää lohduttavana sitä, että väestönkasvu on tasaantunut ja ruoantuotannon ongelmista keskustellaan. Lisäksi esimerkiksi puutarhapalstoilla viljely ja kasvissyönti ovat kasvavia trendejä.

– Tällä hetkellä tutkijat selvittävät, kuinka ruoan 3D-tulostusta voisi hyödyntää avaruuslennoilla. Tutkimuksella voi olla merkitystä ruoantuotannon tulevaisuuden kannalta. Uskon, että myös Slow Foodilla on tärkeä rooli tulevaisuudessa, Dator toteaa.

Dator oli yksi Turun yliopiston tulevaisuuden tutkimuskeskuksen, tulevaisuudentutkimuksen verkostoakatemian ja MTT:n 6.6. järjestämän Futures for Food -konferenssin puhujista. Konferenssissa tarkasteltiin yksilön ja ympäristön vaikutuksia ruoan tulevaisuuteen sekä visioitiin vaihtoehtoisia tulevaisuuksia ruoantuotannolle.

Jenni Valta
Luotu 10.06.2013 | Muokattu 11.06.2013