Sakari Alhopuro lahjoittaa Turun yliopistolle 200 000 euroa

22.12.2016

Lääkintöneuvos Sakari Alhopuro on tehnyt Turun yliopistolle 200 000 euron lahjoituksen. Lahjoitus kohdennetaan kauppatieteelliselle koulutusalalle.

​Lääkintöneuvos Sakari Alhopuro lahjoittaa Turun yliopistolle 200 000 euroa. Alhopuro kohdentaa lahjoituksensa kauppatieteelliselle koulutusalalle.

‒ Omalla yrittäjäurallani olen hyötynyt Turun kauppakorkeakoulun osaamisesta muun muassa johtamiskoulutuksen muodossa. Yrittäjänä toimiessani sekä itse saamani että henkilökuntani saama osaaminen paransi merkittävästi johtamani yrityksen kilpailukykyä. Minulla on edelleen läheiset ja aktiiviset yhteydet Turun kauppakorkeakouluun. Halusin tehdä tämän lahjoituksen kiitoksena hyvästä yhteistyöstä, sanoo lääkintöneuvos Sakari Alhopuro.

Turun kauppakorkeakoulun dekaani Markus Granlund kertoo, että lahjoituksen turvin voidaan tehdä monenlaista kehittämistyötä, muun muassa liittyen tulevaisuudentutkimukseen ja siihen liittyvän koulutuksen kehittämiseen. Kauppakorkeakoulun tulevaisuusosaaminen on maailmanlaajuisesti ainutlaatuista ja tärkeä osaamisalue koko Turun yliopistolle.

‒ Olemme erittäin kiitollisia lahjoituksesta. Ennakointiosaamiselle on koko ajan entistä suurempi tarve niin yrityselämässä kuin julkisen sektorin uudistumisessa. Lahjoituksen turvin voimme vahvistaa tätä osaamista entisestään.

Valtio on varautunut pääomittamaan suomalaisten yliopistojen 1.11.2014‒30.6.2017 keräämää pääomaa jopa kolminkertaisella summalla. Sakari Alhopuro on tehnyt nyt käynnissä olevalla varainhankintakierroksella myös 500 000 euron lahjoituksen Turun yliopiston pääomaan aiemmin tänä vuonna.

Alhopuro on tukenut Turun yliopistoa ja sen eri aloja aiemminkin. Hänen tuellaan on muun muassa perustettu terveystaloustieteen professuuri Turun yliopistoon. Alhopuro promovoitiin keväällä Turun kauppakorkeakoulun kunniatohtoriksi.

‒ Sekä tämä että aiemmat lahjoitukset ovat hieno osoitus lääkintöneuvos Alhopuron kantamasta yhteiskuntavastuusta, Granlund toteaa.

>> Tutustu Turun yliopiston varainhankintaan: www.utu.fi/lahjoita

Luotu 22.12.2016 | Muokattu 22.12.2016