Sateenkaarisarjakuvan kirjoa esillä Turun kaupunginkirjastossa toukokuussa

02.05.2024

Turun yliopiston tutkimushankkeiden kuratoima näyttely esittelee sateenkaarisarjakuvan taiteilijoita ja julkaisuja 1970-luvulta nykypäivään. Sarjakuvatutkijat ja -taiteilijat keskustelevat suomalaisen sateenkaarisarjakuvan historiasta ja nykypäivästä yleisölle avoimessa tilaisuudessa 17. toukokuuta.

Turun pääkirjaston aulassa ja tieto-osastolla voi toukokuussa tutustua sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuutta käsittelevään sarjakuvaan.

Turun yliopiston tutkimushankkeet Moninaisuus suomalaisessa sarjakuvahistoriassa ja Trans*Creative ovat kuratoineet kirjastolle suomalaista sateenkaarisarjakuvaa esittelevän näyttelyn Uhmaa ja utopioita: suomalaista sateenkaarisarjakuvaa eri vuosikymmeniltä.

Näyttely on toteutettu yhteistyössä Turun kaupunginkirjaston ja Turun yliopiston kirjaston kanssa.

– Tavoitteenamme on juhlistaa sarjakuvan moninaisuutta ja avata sarjakuvan tekemisen saloja, kertoo sarjakuvatutkija Anna Vuorinne.

Mukana ovat taiteilijat Arielle Anttonen, Pii Anttonen, Anayte Delahay, Jesse Ghost, Eve Kajander, Tuomas Myllylä, Anna Oikarinen, H-P Ontto-Panula (Lehkonen), Sari Sariola, Sara Valta ja Siiri Viljakka. Nykyhetken sarjakuvataiteilijoiden töiden rinnalla näyttely esittelee myös vanhempia julkaisuja.

Näyttelyyn liittyen järjestetään yleisölle avoin keskustelutilaisuus perjantaina 17. toukokuuta kello 17 kirjaston Studio-tilassa. Sateenkaarisarjakuvan historiasta ja nykytilasta keskustelevat Jesse Ghost, Annukka Leppänen, H-P Ontto-Panula (Lehkonen), Johanna Rojola ja Anna Vuorinne.

Tom of Finlandin jalanjäljissä

Sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuutta käsittelevä sateenkaarisarjakuva on viime vuosikymmeninä noussut merkittäväksi ilmiöksi niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Vaikka sateenkaarisarjakuva on juuri nyt nosteessa, sen juuret ulottuvat kauas menneisyyteen.

Esimerkiksi suomalainen homo- ja fetissieroottisen sarjakuvan uranuurtaja Tom of Finland eli Touko Laaksonen aloitti kuvittajan ja sarjakuvapiirtäjän uransa jo 1900-luvun puolivälissä.

Sateenkaarisarjakuvat ovat pitkään kulkeneet marginaalissa. Niitä on tehty peitenimien turvin, julkaistu valtakulttuurin katveessa ja luettu salaillen. Tämä heijastaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen eriarvoisuutta yhteiskunnassa.

Sateenkaarisarjakuva toimii yhteiskunnan epätasa-arvon peilinä kertomalla tarinoita uhmasta syrjintää vastaan ja esittämällä utopioita, joissa maailma on turvallinen kaikille.

Sateenkaareva sarjakuva ammentaa useista sarjakuvakulttuurin perinteistä ja hyödyntää moninaisia kerrontatapoja. Aiheet vaihtelevat arjen sattumuksista tieteellisiin teorioihin. Internetin myötä suomalainen sateenkaarisarjakuva on kansainvälistynyt entisestään ja tavoittanut uusia yleisöjä ympäri maailman.

Uhmaa ja utopioita: suomalaista sateenkaarisarjakuvaa eri vuosikymmeniltä Turun pääkirjaston aulassa ja tieto-osastolla 3.5. – 30.5. Yleisölle avoin keskustelutilaisuus sateenkaarisarjakuvan historiasta ja nykytilasta perjantaina 17. toukokuuta kello 17 kirjaston Studio-tilassa.

Lisätiedot:

Anna Vuorinne