SciCruise-tiederisteily tutustutti noin 600 lasta ja nuorta tieteeseen ja teknologiaan

18.04.2019

Tiede- ja teknologiafestivaali SciCruise innosti lapsia ja nuoria erityisesti luonnontieteiden pariin. Tiederisteily järjestettiin Turun ja Tukholman välillä liikennöivällä Viking Gracella 15.–16.4.2019.

SciCruise-tiederisteilyllä lapset ja nuoret pääsivät tutustumaan muun muassa legorobotteihin ja 3D-piirtämiseen sekä perehtymään Itämeren tilaan, ekosysteemeihin ja luontoon. Lapsiperheille, koululaisille, opiskelijoille ja opettajille suunnattuun tapahtumaan osallistui yli 800 henkilöä, joista noin 600 oli lapsia ja nuoria.

– Järjestimme tapahtuman viime vuonna ensimmäistä kertaa ja nyt osallistujia oli kaksinkertainen määrä viime vuoteen verrattuna. Myös työpajoja oli tällä kertaa tuplasti enemmän ja aiheet vaihtelivat aina ympäristöteemoista filosofiaan, kertoo tapahtuman järjestelyistä vastannut Lounais-Suomen LUMA-keskuksen johtaja Laszlo Major Turun yliopistosta.

Robotiikka oli tänä vuonna teemana useammassakin tapahtuman työpajassa. Järjestäjät halusivat näyttää lapsille, kuinka he voivat itse suunnitella tai rakentaa robotteja. Yhdessä tapahtuman työpajassa osallistujat pääsivät rakentamaan esimerkiksi lelumoottoriveneen.

– Tiedettä ja teknologiaa käsitteleviin tapahtumiin osallistuu yleensä enemmän poikia kuin tyttöjä, mutta SciCruisella suurin osa osallistujista oli koululaisryhmiä, joten sukupuolijakauma oli melko tasainen. Pidän tärkeänä, että tyttöjä innostetaan tieteen ja tekniikan pariin, Major sanoo.

SciCruisen ohjelmaan kuului myös erilaisia esityksiä ja kilpailuja, kuten Euro Science Fun -esityksiä, kysy tutkijalta -paneeli ja tiedesuunnistus. Tapahtumaan osallistui kouluja ja perheitä sekä Suomesta että Ruotsista.

Tiedekuskus Tuorlan työpajassa osallistujat pääsivät kokeilemaan 3D-kyniä.

Turun yliopiston Tiedepaukku-ryhmä esiintyi lapsille ja nuorille.

Tapahtuman työpajoissa tutustuttiin kokemuksellisesti muun muassa biologisiin ilmiöihin, teknologian sovelluksiin ja Itämereen.

SciCruise-tiederisteilylle osallistui noin 600 lasta ja nuorta Suomesta ja Ruotsista.

Tapahtumassa järjestettiin 40 osallistavaa työpajaa eri teemoilla.

Luotu 18.04.2019 | Muokattu 18.04.2019