Seija Grenmanista FIGOn varapresidentti

22.10.2015

Professori Seija Grenman on valittu kansainvälisen gynekologian ja obstetriikan järjestön FIGOn varapresidentiksi. Kausi on kolmivuotinen.

​FIGOn 21. maailmankokouksessa Vancouverissa yhdistyksen presidentiksi valittiin intialainen Chittarajan Narahari ja varapresidentiksi Seija Grenman.

– Valinta FIGOn varapresidentiksi antaa mahdollisuuden saada entistä paremmin suomalaisia  ja Pohjoismaisia kollegoja ja tietotaitoa FIGOn komiteoiden ja projektien käyttöön. Lisäksi se on globaali näköalapaikka perheiden ja erityisesti naisten ja lasten terveyteen ja hyvinvointiin, Grenman sanoo.

Turun yliopiston professorina ja Turun yliopistollisen keskussairaalan Naistenklinikan ylilääkärinä toimivan Grenmanin valintaa varapresidentiksi esittivät yhdessä sekä Suomen että  muiden Pohjoismaiden gynekologiyhdistykset. Grenman on jo aiemmin toiminut FIGOn hallituksen jäsenenä.

FIGO:ssa on jäseninä  130 maan gynekologiyhdistykset ja hallituksessa edustus 24 maasta. Kolmen vuoden välein järjestettävään maailmankokoukseen  osallistui  8 000 ammattilaista eri puolilta maailmaa.

– Suomesta kokoukseen osallistui lähes 30 kollegaa ja Suomi oli esillä monella eri tavalla. Hormonikierukka Mirenan kehittäjänä tunnettu professori Tapani Luukkainen sai kuudesta jaetusta elämäntyöpalkinnosta yhden, yksi viidestä plenary-luennosta oli nimetty professori Markku Seppälän mukaan. Hän toimi 1997-2000 FIGOn presidenttinä. Lisäksi  ohjelmassa oli meidän suomalaisten koordinoima Abortion Fundamentals  ja Heavy Menstrual  Bleeding  -sessiot, Grenman kertoo

Erja Hyytiäinen

Luotu 22.10.2015 | Muokattu 03.11.2015