Seminaari: Ratkaiseeko johtaminen sote-uudistuksen onnistumisen?

27.01.2017

Turun kauppakorkeakoululla 27.1. järjestetyssä TSE for the Future FORUM -seminaarissa keskusteltiin sote-uudistuksesta johtamisen näkökulmasta. Asiantuntijat uudistuksen eri tasoilta kertoivat näkökulmiaan uudistuksen johtamiseen ja korostivat erityisesti muun muassa tietojohtamisen merkitystä.

​Seminaarin puheenjohtajana toimi toimittaja Tiina Merikanto (Yle). Muutosjohtaja Antti Parpo (Turun kaupunki), johtava ylilääkäri Juha Tuominen (Terveystalo Oy), johtaja Leena Setälä (Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri), kansanedustaja Annika Saarikko ja Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen osallistuivat tilaisuuden paneelikeskusteluun.

​Kauppakorkeakoulun dekaani Markus Granlund avasi tilaisuuden. Granlund totesi, että Turun yliopistossa on paljon sellaista osaamista, joka on oleellista sote-uudistuksessa.

‒ Meillä kauppakorkeakoulussa keskeistä sote-sektorin kannalta on talousosaamisen lisäksi esimerkiksi palvelumuotoiluun, henkilöstöön ja tietojärjestelmiin sekä tietojohtamiseen liittyvä osaaminen.

Kansanedustaja Annika Saarikko avasi puheenvuorossaan pääviestejään uudistuksen tilanteeseen ja tavoitteisiin liittyen. Saarikko muun muassa totesi, että on hyvä muistaa, että sisällöllisesti tavoitteista ei olla niin kaukana kuin usein vaikuttaa, kun uudistusta tarkastellaan vain valtavana kokonaisuutena järjestelmän ja budjetin näkökulmasta.

‒ Jos mennään sisältöihin ja katsotaan, ollaanko jo onnistuttu panostamaan esimerkiksi ennaltaehkäisevään tai omahoitoon tai digitalisaation hyödyntämiseen, vastaus on kyllä. Soten tehtävä on myös levittää hyvät käytännöt maakuntarajojen yli, ja minusta tässä ollaan oikealla tiellä.

Yliopistoille Saarikko esitti kysymyksen siitä, riittävätkö osaajat.

Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen kertoi tilaisuuden paneelikeskustelussa, mitä Turun yliopistossa ajatellaan sote-alan osaamistarpeeseen vastaamisesta. Yliopistossa toimii monitieteinen sote-ryhmä, jossa käsitellään muun muassa soteen liittyviä tutkimus- ja koulutustarpeita.

‒ Tässä on käynnissä kaksi rinnakkaista toimintoa, jotka pitäisi pystyä järjestämään yhtä aikaa: tällä hetkellä työssä olevan henkilöstön lisäkoulutus sekä muutosten sisällyttäminen koulutusohjelmiin. Ihan samalla tavalla kuin integraatio on koko soten onnistumisessa keskeistä, se on sitä myös koulutuksessa. Meidän on pystyttävä tarjoamaan ymmärrystä koko kokonaisuudesta.

Tilaisuudessa korostettiin, että sote-osaaminen on paljon muutakin kuin alan substanssiosaamista ‒ myös esimerkiksi tilastotieteilijöitä ja matemaatikkoja tarvitaan.

Seminaariin osallistui yli 250 aiheesta kiinnostunutta, ja tilaisuudessa käytiin aktiivista keskustelua.

‒ Halusimme järjestämällä TSE for the Future FORUM -tilaisuuden tarjota alustan keskustella eri näkökulmista, joita sote- ja maakuntauudistukseen liittyy, sekä nostaa keskiöön erityisesti sote-toiminnan ohjauksen ja johtamisen, joka on olennaista siinä, miten uudistuksessa onnistutaan. Meillä kauppakorkeakoulussa esimerkiksi on käynnissä tutkimusyhteistyötä VSSHP:n kanssa juurikin liittyen tietojohtamiseen ja tietojärjestelmiin, kertoo tilaisuuden ideoinut johtaja Antti Saurama Turun kauppakorkeakoulun CCR Tutkimuspalvelut -yksiköstä.

TS
Kuva: Antti Tarponen