Sergey Tsygankov saa Friedrich Wilhelm Besselin tutkimuspalkinnon

29.11.2023

Fysiikan ja tähtitieteen laitoksen dosentti Sergey Tsygankov on saanut arvostetun Friedrich Wilhelm Besselin tutkimuspalkinnon Alexander von Humboldt -säätiöltä.

Dosentti Sergey Tsygankov on saanut arvostetun Friedrich Wilhelm Besselin tutkimuspalkinnon.

Kompaktien astrofysikaalisten kohteiden tutkimisen alalla tunnettu Sergey Tsygankov on tehnyt perustavan panoksen neutronitähtien, joille on ominaista luonnon voimakkaimmat magneettikentät (niin sanotut röntgenpulsarit), kertymäilmiöiden ymmärtämiseen.

Viime aikoina hän on ollut yksi kompakteja kohteita koskevien röntgenpolarimetristen tutkimusten edelläkävijöistä. Tohtori Tsygankov jatkaa tällä hetkellä aktiivista osallistumistaan NASAn äskettäin laukaiseman Imaging X-ray Polarimetry Explorerin (IXPE)-satelliitin tietojen analysointiin. Hän osallistuu myös uusien väylien kehittämiseen neutronitähtien tutkimuksessa, mikä edistää ymmärrystämme näiden kiehtovien taivaankappaleiden fysiikasta ja astrofysiikasta.

– Sergey Tsygankoville myönnettävä Friedrich Wilhelm Bessel -tutkimuspalkinto vahvistaa osaltaan Turun ja Tübingen yliopistojen välistä yhteistyötä ja edistää Suomen ja Saksan välistä suhdetta korkean energian astrofysiikan alalla, sanoo Turun yliopiston tähtitieteen professori ja korkean energian astrofysiikan ryhmän johtaja Juri Poutanen.

Palkinto on nimetty saksalaisen tähtitieteilijän ja matemaatikon Friedrich Wilhelm Besselin (1784-1846) mukaan ja sitä rahoittaa Saksan liittovaltion opetus- ja tutkimusministeriö.

Alexander von Humboldt -säätiö jakaa vuosittain noin 20 Friedrich Wilhelm Besselin tutkimuspalkintoa kansainvälisesti tunnetuille ulkomaalaisille tutkijoille tunnustuksena heidän merkittävistä saavutuksistaan.

Luotu 29.11.2023 | Muokattu 29.11.2023