Sirpa Jalkanen jäseneksi tutkimus- ja innovaationeuvostoon

21.04.2016

Akateemikko, akatemiaprofessori Sirpa Jalkanen on nimitetty jäseneksi pääministeri Juha Sipilän johdolla toimivaan tutkimus- ja innovaationeuvostoon.

​Tutkimus- ja innovaationeuvosto käsittelee valtioneuvoston apuna tutkimus- ja innovaatiopolitiikan kehittämiseen ja yhteensovittamiseen liittyviä kysymyksiä. Valtioneuvosto nimitti uuden tutkimus- ja innovaationeuvoston 21.4.2016.

– Toivon, että voin jäsenyyteni avulla hyödyttää yliopistoja ja tutkijoita. Olen neuvostossa ainut jäsen, joka edustaa puhtaasti tutkimusmaailmaa. Neuvostoon nimittäminen osoittaa myös arvostusta tekemääni työtä kohtaan, Jalkanen sanoo.

Neuvoston tehtävänä on tukea valtioneuvostoa pitkäjänteisen tiede-, teknologia- ja innovaatiopolitiikan kehittämisessä ja yhteensovittamisessa. Lisäksi neuvosto seuraa alan kansallisen ja kansainvälisen toimintaympäristön muutoksia ja tekee tiede-, teknologia- ja innovaatiopolitiikkaan liittyviä aloitteita.

Neuvostoon nimettiin puheenjohtajaksi pääministeri Juha Sipilä sekä varapuheenjohtajiksi opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen ja elinkeinoministeri Olli Rehn. Ministerijäseneksi nimettiin sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylä.

Muiksi jäseniksi nimettiin partner Ilkka Kivimäki (Inventure Oy), rehtori Liisa Laakso (Tampereen yliopisto), teknologiajohtaja Jyrki Ovaska (UPM Oyj) ja toimitusjohtaja Antti Vasara (VTT Oy).

Teksti: Jenni Valta
Kuva: Hanna Oksanen