Sirpa Jalkaselle yli miljoonan euron rahoitus syöpätutkimukseen

15.12.2017

Jane ja Aatos Erkon säätiö myönsi akateemikko, akatemiaprofessori Sirpa Jalkasen johtamalle tutkimusryhmälle 1 160 000 euron rahoituksen. Jalkasen tutkimusryhmä pyrkii estämään syövän etäpesäkkeiden muodostumista etsimällä lääkeaineita syövän ja imuteiden yhteistoimintaan.

​Sirpa Jalkasen tutkimusryhmä sai Jane ja Aatos Erkon säätiön syksyn suurimman apurahan. Säätiö jakoi apurahoja yhteensä 30 miljoonaa euroa suomalaiselle huippututkimukselle ja kulttuurille.

Jalkanen on Turun yliopiston immunologian professori, joka keskittyy tutkimuksessaan siihen, kuinka syöpäsolut vaikuttavat immuunipuolustusjärjestelmäämme.

– Tutkimme, kuinka syöpäsolut muuttavat puolustusmekanismimme soluja siten, että mekanismi lamaantuu. Monella syövällä on kyky kouluttaa immuunipuolustusjärjestelmä ikään kuin omaksi orjakseen. Käytämme rintasyöpää tutkimusmallina ja tarkastelemme solutasolla, kuinka syöpäsolut luovat itselleen esimerkiksi leviämisreittejä, Jalkanen sanoo.

Syöpäsolujen vaikutuksesta immuunipuolustusjärjestelmä sallii syövän kasvaa ja tuottaa välittäjäaineita, jotka ruokkivat syövän kasvua. Tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa ilmiön taustalla vaikuttavia molekyylejä, jotta voitaisiin kehittää vasta-aineita, jotka estävät molekyylien toiminnan.

– Avainasemassa olevia molekyylejä ei vielä tunneta, mutta olen vakuuttunut, että löydämme niitä, Jalkanen toteaa.

Teksti: Jenni Valta
Kuva: Hanna Oksanen