Sirpa Jalkasesta akateemikko

04.09.2015

Tasavallan presidentti on nimittänyt akatemiaprofessori Sirpa Jalkasen ja akatemiaprofessori Ilkka Hanskin uusiksi tieteen akateemikoiksi. Jalkanen työskentelee Turun yliopistossa, Hanski Helsingin yliopistossa. Jalkasen mukaan arvonimi sekä antaa mahdollisuuksia että velvoitteen vaikuttaa yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Sirpa_Jalkanen-6.jpgAkatemiaprofessori Sirpa Jalkanen on maailman johtavia tutkijoita ihmisen
immuunipuolustusjärjestelmän lymfosyyttien liikkumismekanismien tutkimisessa. Hänen
merkittävimpiin tutkimussaavutuksiinsa kuuluu uusien haitallisista tulehduksista ja
syövän leviämisestä vastuussa olevien "liikennemolekyylien" löytäminen ja
karakterisointi.

Nimitysperusteissa todetaan myös, että Jalkasen johtama  tutkimusryhmä on tuottanut uraauurtavia tuloksia ja
innovatiivisia havaintoja, jotka ovat mullistaneet käsityksiä immunologiasta ja verisuonibiologiasta.

– Olen pienestä tytöstä saakka arvostanut akateemikkoja, mutta olen kuvitellut, että akateemikon tulee olla satavuotias ja hirvittävän viisas. Siksi tämä arvonimen saaminen oli minulle valtava yllätys, Jalkanen sanoo ja naurahtaa iloisesti mielikuvalle.

Hän tunnustaa iloitsevansa erityisesti arvonimen mukanaan tuomasta mahdollisuudesta vahvistaa yhteiskunnallista vaikuttavuutta.

– Arvonimi velvoittaa, ainakin moraalisesti, toimintaan. Se antaa mahdollisuuden parempaan vaikuttamiseen. Haluan tuoda päättäjille esille, että päätöksenteon pitäisi pohjautua enemmän tutkittuun tietoon eikä mutu-tuntumaan. Tieto on saatavilla ja sitä me tieteentekijät voimme tuottaa päätöksenteon pohjaksi, Jalkanen sanoo.

Turun yliopiston immunologian professori Jalkanen toimii kolmatta kauttaan akatemiaprofessorina. Vuonna 2013 hänet kutsuttiin eurooppalaisen, valtionrajat ylittävän ja kaikki tieteenalat yhdistävän Academia Europaean jäseneksi.

Akatemiaprofessori Ilkka Hanski kuuluu maailman merkittävimpiin tieteentekijöihin ekologian ja evoluutiobiologian alalla. Hän on työllään laajasti vaikuttanut tieteenalan konseptuaaliseen ja metodologiseen kehitykseen. Tällä hetkellä hän johtaa Metapopulaatiobiologian huippuyksikköä Helsingin yliopistossa.

Akateemikon arvonimi voi samanaikaisesti olla enintään kuudellatoista kotimaisella
tieteenharjoittajalla. Turun yliopistolaisista tällä hetkellä akateemikon arvonimi on Sirpa Jalkasella ja matemaatikko Arto Salomaalla.

Arvonimet luovutetaan Suomen Akatemian järjestämässä juhlatilaisuudessa 17.9.2015.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuva: Hanna Oksanen