Sivistalle ja yliopistoille Pron tasa-arvopalkinto edistyksellisestä perhevapaakirjauksesta työehtosopimukseen

04.11.2022

Ammattiliitto Pro myönsi vuoden 2022 tasa-arvopalkinnon Sivistystyönantajat ry Sivistalle ja Suomen yliopistoille edistyksellisestä perhevapaakirjauksesta työehtosopimukseen. Yliopistojen työehtosopimus takaa molemmille vanhemmille 32 arkipäivän palkallisen vanhempainvapaan ja lisää näin työelämän tasa-arvoa.

Pro palkitsi Sivistystyönantajat Sivistan ja Suomen yliopistot vuoden 2022 tasa-arvopalkinnolla 4.11.2022. Pro ja Sivista solmivat keväällä 2022 yliopistojen työehtosopimusneuvotteluissa sopimuksen, jossa otettiin merkittävä askel kohti työelämän tasa-arvoa. Molemmilla vanhemmilla on nyt yhtä pitkä 32 arkipäivän palkallinen vanhempainvapaa.

Lakiuudistus nosti vanhempainvapaan päivärahapäivien määrää elokuussa. Perhevapaiden palkallisuus riippuu pelkästään työehtosopimuksesta. Lain mukaan työntekijällä on oikeus vapaaseen, mutta vain päivärahalla.

– Sivista on edistyksellinen työnantajaliitto ja ensimmäinen, jolla on ollut rohkeutta hoitaa tämä asia kuntoon. Tämä on askel kohti tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa ja yhdenvertaisempaa työelämää. Yliopistot ovat tässä aidosti edelläkävijöitä työnantajina, Pron julkisen sektorin johtaja Niko Simola sanoo.

Yliopistojen työehtosopimuksen osapuolina ovat Sivistystyönantajat Sivista sekä Ammattiliitto Pro, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO.

Turun yliopiston henkilöstöjohtaja Sanna-Mari Tammilaakso toteaa Turun yliopiston ottavan ilolla tunnustuksen vastaan.

– Perheystävälliseen työelämään panostaminen on meille tärkeää ja on hienoa, että perhevapaakirjaukset saatiin tämän sisältöisinä työehtosopimukseen. Näen uudistuksen tukevan hyvin perheystävällisyyden edistämistä ja ylläpitämistä yliopistossa. Haluan kiittää neuvottelijoita Turun yliopiston puolesta. Kiitokset myös Prolle, tasa-arvopalkinto on hieno huomionosoitus.

Luotu 04.11.2022 | Muokattu 04.11.2022