Springboard kiihdyttää yliopistolähtöisiä startuppeja

01.03.2016

Central Baltic Startup Springboard -hanke tuo Turkuun tänä vuonna kolme BusinessUp-kiihdytysohjelmaa, jotka käynnistyvät samanaikaisesti Turussa, Tallinnassa ja Riikassa. Ohjelmissa haetaan sekä tutkimukseen perustuvia että opiskelijalähtöisiä yritysideoita. ​Ensimmäinen BusinessUp-ohjelma käynnistyi Kick off -tapahtumalla Tallinnassa helmikuussa.

​Turussa Springboardin partnereita ovat Turku Science Park ja Turun yliopisto. Hankkeen tavoitteena on tukea innovaatioiden ja liiketoimintaideoiden jalostamista startup-yrityksiksi sekä edistää näiden yritysten kansainvälistymistä.

EU-rahoitteinen hanke käynnistyi alkuvuodesta, ja sen ensimmäinen, kymmenen viikon mittainen BusinessUp-kiihdytysohjelma käynnistyi helmikuussa. Mukaan valikoitui kymmenen hanketta, joista puolet on yliopistolähtöisiä tutkija- ja opiskelijatiimejä Turun yliopistosta ja Åbo Akademista.

Vuosia Turun yliopistossa poikkitieteellistä Business Development Laboratory -ohjelmaa vetäneet Vesa Hautala ja Veijo Pönni Turun yliopiston Brahea-keskuksesta toimivat Springboardissa kiihdytysohjelmien ohjaajina.

‒ BusinessUp on tarkoitettu tutkijoille ja opiskelijoille, joilla on idea, jota he haluavat lähteä kehittämään eteenpäin oikeaksi yritykseksi. Ohjelmassa he saavat ohjausta ja ulkopuolista näkökulmaa startuppiinsa, Hautala ja Pönni sanovat.

Central Baltic Startup Springboardin BusinessUp-ohjelmat toteutetaan samaan aikaan Turun rinnalla Tallinnassa ja Riikassa, joissa yliopisto-yrityskehitysorganisaatioparit muodostavat Tallinn University of Technology ja Tallinn Science Park Tehnopol sekä Riga Technical University ja Latvia Technology Park. Kaikkiaan BusinessUp-ohjelmia toteutetaan näissä kaupungeissa kolme kertaa kaksi vuotta kestävän Springboard-hankkeen aikana.

Eri kaupunkien tiimeillä on yhteiset kymmenen viikon mittaisen kiihdytysohjelman aloitus- ja lopetussessiot vuorollaan eri paikkakunnilla. Ensimmäisen BusinessUpin sessiot pidetään Turussa.

‒ Yhteistyön ajatuksena on luoda verkostoitumista eri ideoiden ja ihmisten välillä – näin esimerkiksi turkulaistiimillä voi olla juuri heidän idealleen sopiva mentori Tallinnasta tai Riikasta. Lisäksi olemme yhteyksissä koko ohjelman ajan ja opimme toisiltamme parhaita käytäntöjä.

Springboardin taustalla oleva Central Baltic Interreg -ohjelma rahoittaa rajoja ylittävää toimintaa Itämeren piirissä. Springboard-hankkeen kokonaisbudjetti on noin 1,3 miljoonaa euroa.

Seuraava BusinessUp-ohjelma käynnistyy syksyllä, ja myös siihen on avoin haku. Lisää tietoa tulevasta hausta saa Turku Science Parkin internetsivuilta osoitteessa www.turkusciencepark.com

Kuva: Edmond Mäll

Luotu 01.03.2016 | Muokattu 27.08.2021