Stressi heikentää naisten kasvojen puoleensavetävyyttä

23.05.2013

Akatemiatutkija Markus J. Rantalan johtama tutkimusryhmä havaitsi yllätyksekseen, että naisten stressihormonitasolla ja kasvojen puoleensavetävyydellä on selvä yhteys. Mitä suurempi stressi, sitä vähemmän puoleensavetävät kasvot.

​Aiemmissa tutkimuksissaan Rantalan tutkimusryhmä on havainnut, että miesten kasvojen puoleensavetävyys on yhteydessä heidän immuniteettikyvyn voimakkuuteen.

– Suosimalla komeita miehiä parittelukumppaneinaan naiset hankkivat hyviä geenejä jälkeläisilleen, Turun yliopiston biologian laitoksella akatemiatutkijana työskentelevä Rantala summaa.

Tällä kertaa Rantalan ryhmä tutki, onko myös naisten kasvojen puoleensavetävyys yhteydessä heidän immuniteettikyvyn voimakkuuteen. Tutkijat valokuvasivat 52 latvialaista nuorta naista ja mittasivat heidän kykynsä tuottaa vasta-aineita hepatiitti b -rokotetta vastaan. Naisilta mitattiin myös plasman stressihormonitasot sekä rasvaprosentti.

– Toisin kuin miehillä, naisilla puoleensavetävyys ei ollut yhteydessä heidän immuniteettikykynsä voimakkuuteen, Rantala sanoo.

Sen sijaan rasvaprosentti oli, mutta suhde ei ollut lineaarinen. Normaalin rasvaprosentin omaavat naiset koettiin puoleensavetävämmäksi kuin liian laihat tai ylipainoiset.

Tutkijat myös havaitsivat, että naisten stressihormonitaso korreloi voimakkaasti kasvojen puoleensavetävyyden kanssa. Tämä viittaa siihen, että stressi heikentää naisten kasvojen puoleensavetävyyttä.

Stressihormonin tiedetään heikentävän naisten hedelmällisyyttä ja romahduttavan naisen estrogeenitasoja. Stressihormonien tiedetään myös aiheuttavan aknea sekä lisäävän rasvakudoksen kertymistä, mikä näkyy naisen kasvoissa.

– Koska myös optimaalinen rasvaprosentti on yhteydessä hedelmällisyyteen, näyttäisi siltä, että naisen kasvojen puoleensavetävyys viestii miehelle naisen hedelmällisyyttä ja nuoruutta. Naisen kasvot eivät kuitenkaan viesti immuniteettikyvyn tehokuutta – toisin kuin kasvojen puoleensavetävyys miehillä, Rantala kertoo.

Rantala MJ, Coetzee V, Moore FR, Skrinda I, Kecko S, Krama T, Kivleniece I & Krams I: Facial attractiveness is related to women’s cortisol and body fat, but not with immune responsiveness -tutkimus on julkaistu 22.5.2013 Biology Letters -tiedejulkaisussa.

Hannu Aaltonen

Luotu 23.05.2013 | Muokattu 23.05.2013