Studia Generalia -luentosarja Dietrich Bonhoefferista

01.04.2021

Dietrich Bonhoeffer (1906–1945) oli yhteiskunnallinen vaikuttaja, saksalainen pappi ja teologi, joka toimi aktiivisesti natsismin vastaisessa kirkollisessa vastarintaliikkeessä. Luentosarja avaa ja syventää Bonhoefferin aikakautta sekä ajatusmaailmaa nykypäivään.

Porin yliopistokeskus ja Teljän seurakunta toteuttavat yhteistyössä Dietrich Bonhoefferiin liittyvän Studia Generalia -luentosarjan huhtikuussa 2021. Luennoitsijoina ovat säveltäjä Olli Kortekangas, johtava asiantuntija, dosentti Tomi Karttunen, toimittaja ja tutkija Elina Sana sekä professori ja Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskuksen johtaja Markku Jokisipilä.

Luentojen kautta pyritään avaamaan kuulijoille Bonhoefferin aikakautta historiallisista, teologisista ja yhteiskunnallisista näkökulmista katsottuna sekä reflektoimaan niitä nykyisyyteen.

Luennoille on vapaa pääsy ja niitä voi seurata Porin yliopistokeskuksen YouTube-kanavalla. Luennot ovat katsottavissa Porin yliopistokeskuksen YouTube-kanavalla kahden viikon ajan.

ke 14.4.2021 klo 18.00

Olli Kortekangas, säveltäjä
Sydämen puhetta sydämelle - näkökulmia ihmisäänelle säveltämiseen ja Ende und Beginn -oopperaan

Kommentaattorina yliopisto-opettaja Pirita Frigren (Turun yliopisto, Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen tutkinto-ohjelma)

to 15.4.2021 klo 18.00

Tomi Karttunen, johtava asiantuntija, dosentti
Hyvyyden voimat ja pahan suuret naamiaiset. Dietrich Bonhoefferin analyysi Hitlerin Saksan noususta ja vastarinnan perusteista

Kommentaattori professori Anna Sivula (Turun yliopisto, Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen tutkinto-ohjelma)

ti 20.4.2021 klo 18.00

Elina Sana, tietokirjailija
Voiko historiasta oppia mitään?

Kommentaattorina yliopisto-opettaja Rami Mähkä (Turun yliopisto, Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen tutkinto-ohjelma)

ke 21.4.2021 klo 18.00

Markku Jokisipilä, historiantutkija, apulaisprofessori, Turun yliopisto
Hitlerismin vetovoima ja vastarinnan vaikeus