Suomalais-intialainen yhteistyö tähtää yleisen terveydenhoitojärjestelmän luomiseen Intiassa

11.11.2015

Turussa järjestettiin 27.–28.10. ensimmäinen suomalaisten ja intialaisten partneriyliopistojen yhteissymposiumi ”Future Opportunities in Health, Drug Development and Diagnostics”, jossa pohdittiin tulevia mahdollisuuksia terveyden, diagnostiikan, lääkekehittelyn sekä biomateriaalien aloilla.

​”Intia tarjoaa lisääntyviä resursseja ja taitavia farmasian ammattilaisia suomalaisille sijoittajille”, korosti Intian suurlähettiläs Shri. Ashok Kumar Sharma.

​Tilaisuuden avauspuheenvuoroissa kuului selkeä toive pysyvän yhteistyön syntymisestä Suomen ja Intian välille. Puhujien mukaan suomalaisilla toimijoilla on erinomaisia mahdollisuuksia investoida Intiaan, sillä maa tarjoaa kotoperäisten resurssien ja nopeasti kehittyvien kliinisten olosuhteiden lisäksi valtavan markkina-alueen tuotteiden kaupallistamiseksi terveyden alalla.

– Yhteistyö edellyttää myös luovaa ajattelua. Vaikka paljon on vielä tehtävää, toivon, että maidemme välille pystytään luomaan uusia ratkaisuja, totesi Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen avauspuheenvuorossaan.

– On tunnistettava yhteistyön avainalueita, joista terveydenhuolto on yksi. Aktiivinen opiskelijavaihto-ohjelma toimisi siltana maidemme välillä ja ylläpitäisi yhteistoimintaa, linjasi IIT Kharagpurin dekaani, professori Sunando Dasgupta.

Tavoitteena laadukas ja edullinen terveydenhuoltojärjestelmä

Turun yliopiston biotekniikan professori Kim Pettersson, esitteli keynote-puheenvuorossaan diagnostisia trendejä ja teknologioita sekä yhteistyöhankkeita suomalaisten ja intialaisten tutkijoiden, diagnostiikkateollisuuden ja päätöksentekijöiden välillä.

– Tulevaisuuden diagnostiikka luo valtavasti uusia mahdollisuuksia, joissa nousevat taloudet tulevat esittämään yhä tärkeämpää roolia ei ainoastaan tarjoamalla laajenevia markkinoita vaan myös kehittämällä uusia toimintatapoja ja tuotteita. Suomalaisten diagnostiikkatoimijoiden kannattaa ehdottomasti osallistua tähän muutosprosessin, korosti Pettersson.

Professorit Vinod Kumar ja Partha Roy pohtivat puheissaan mahdollisuuksia kehittää edullinen terveydenhuoltojärjestelmä Intiaan, jossa monilla ei ole mahdollisuutta päästä laadukkaaseen hoitoon.

Professoreiden mukaan Intian haasteita ovat muun muassa sairaaloiden ja tietoverkkojen puute syrjäseuduilla sekä epätietoisuus yleisimmästä sairauksista. Mahdollisuuksia löytyy kuitenkin niin elektronisesta terveydenhoitorekisteristä kuin lääkinnällisten kasvien hyödyntämisestä.

Nyt kartoitetun yhteistyön päämääränä on lopulta kehittää laadukas, mutta saatavilla oleva terveydenhuoltojärjestelmä myös Intiaan. Suomen ja Intian välisen yhteistyön kautta voidaan kehittää parempia diagnostisia ratkaisuja ja tarvikkeita niin tutkimusta kuin hoitoprosessiakin varten.

Symposiumin taustalla on 12 suomalaisen yliopiston ja 16 intialaisen teknologiainstituutin (Indian Institutes of Technology, IIT) muodostama tutkimus- ja koulutuskonsortio nimeltä Finnish-Indian Consortia for Research and Education (INDFICORE), jota koordinoi Aalto-yliopisto. Symposiumin järjestivät yhteistyössä Turun yliopisto ja Åbo Akademi. Suomalaisten ja intialaisten yliopistojen välille on muodostettu konsortiosopimus, jonka tarkoituksena on ollut hahmottaa yhteistyömuotoja sekä helpottaa tulevia liikkuvuushankkeita ja tutkimusprojekteja.

Lassi Yli-Muilu

Luotu 11.11.2015 | Muokattu 09.08.2021