Suomalaiselta Tiedeakatemialta 113 000 eurolla apurahoja seitsemälle Turun yliopiston tutkijalle

11.10.2017

Suomalainen Tiedeakatemia on jakanut lähes puoli miljoonaa euroa apurahoja humanististen ja yhteiskuntatieteellisten alojen tutkijoille Eino Jutikkalan rahastosta ja Emil Öhmannin säätiöstä. Turun yliopistosta apurahaa myönnettiin seitsemälle tutkijalle.

​Eino Jutikkalan rahaston ja Emil Öhmannin säätiön apurahat jaettiin Suomalaisen Tiedeakatemian teemaillassa 9. lokakuuta.  Apurahoja myönnettiin Helsingin, Tampereen ja Turun yliopistoon sekä Åbo Akademihin humanististen ja yhteiskuntatieteellisten alojen tutkijoille. Turun yliopistoon myönnettiin apurahaa seitsemälle tutkijalle yhteensä 113 000 euroa.

Suomalaisen Tiedeakatemian yhteydessä toimiva Emil Öhmannin Säätiö jakoi kymmenelle tutkijalle apurahoja saksan kielen ja saksankielisen alueen kulttuurin tutkimukseen 57 000 euroa. Säätiö myönsi apurahan väitöskirjaan kahdelle turkulaiselle tutkijalle:

• FM Ville Sirkiä: Televisioitu tulevaisuus. Tieteen, teknologian ja urbanismin utooppiset representaatiot itäsaksalaisessa Unser Sandmännchen -lastenanimaatiossa 1959–1980
  • FM Anna Vuorinne: Siirtolaisuus ja kerronnan etiikka saksalaisessa nykysarjakuvassa

Eino Jutikkalan rahaston humanistiseen ja yhteiskuntatieteelliseen tutkimukseen tarkoitettuja apurahoja jaettiin lähes 440 000 euroa, yhteensä 23 tutkijalle.

Apurahoja sai yhteensä viisi Turun yliopiston tutkijaa:

• FM Lotta Aarikka: Suomen murteiden tutkimushistoria
  • FM Aki Arponen: Turun tuomiokirkon kalloreliikki – kirkollisen esineen poikkitieteellinen tutkimus
  • Dos. Pauliina Latvala-Harvilahti: Elävä Suomenlinna. Yhteisöjen muuttuva kulttuuriperintö
  • FM Minerva Piha: Eteläsaamelaiset rautakautisessa Pohjolassa - kielitieteellis-arkeologinen näkökulma
  • FM Tuomas Äystö: Uskonnon pilkka yhteiskunnallisena huolenaiheena 2000-luvun Suomessa

Eino Jutikkalan rahaston apurahansaajat
Emil Öhmannin säätiön apurahansaajat