Suomen hoitotieteilijät kokoontuvat Turkuun 28.–29.9.2016

26.09.2016

Kansallinen hoitotieteen konferenssi pidetään Turussa 28.–29.9.2016. Kaksipäiväinen konferenssi kerää Logomoon liki 400 osallistujaa.

Teemalla Hoitotiede – Vahva ja vapaa järjestettävä konferenssi ajoittuu sopivasti Turkuun yliopiston hoitotieteen laitoksen 30-vuotisjuhlavuoteen.

Turun yliopiston hoitotieteen laitos onkin ainoa suomalainen hoitotieteen yksikkö, joka voi vuorollaan järjestää kansallisen konferenssiin juhlavuonnaan.

Hoitotieteen tutkimusseuran (HTTS r.y.) tarkoituksena on tukea ja edistää hoitotieteellistä tutkimusta ja sen soveltamista käytäntöön. Tarkoituksensa toteuttamiseksi yhdistys järjestää tieteellisiä konferensseja, jakaa apurahoja, toimittaa tieteellistä julkaisua (Hoitotiede-lehti) ja edistää alueellista toimintaa.

Joka toinen vuosi järjestettävän kansallisen konferenssin järjestelyvastuussa on vuorollaan yliopistokaupungit Kuopio, Oulu, Tampere, Turku ja Vaasa

Tutkimus työkaluna käytännön hoitotyössä

Torstain keynote-esitelmän pitää professori Theo van Achterberg Leuvenin yliopistosta. van Achterbergin erityisalaa ovat terveydenhuollon laadun ja muutosten tutkimus. Turussa van Achterbergin esitelmöi soveltavasta hoitotieteestä.

– Tapetilla torstain pääluennoilla on laajemminkin tutkimuksen tarjoamat työkalut käytännön hoitotyöhön, kertoo konferenssin organisaatiotoimikunnan puheenjohtaja, yliopisto-opettaja Minna Stolt.

Keskiviikon pääluennoilla teemoina ovat puolestaan hoitotieteen historialliset jatkumot ja tulevaisuuden näkymät sekä suomalainen mielenterveys.

Hoitotieteilijän urapolut esittelyssä

Hoitotieteen konferenssi tarjoaa foorumin tutkimuksen ja käytännön työn kohtaamisille ja asiantuntijuuden jakamiselle.

Konferenssin päättää asiantuntijapaneeli, jossa hoitotieteessä väitelleet jakavat kokemuksiaan hoitotieteen parissa ja kertovat urapoluistaan.

Erityisenä tärppinä konferenssiin Minna Stolt nostaa uudenlaisen posterikävelyn:

– Tänä vuonna uutena innovaationa ohjelmassa ovat posterikävelyt, joilla 8–10 kiinnostavaa posteria nostetaan erityisen huomion kohteeksi opastetuilla kävelyillä.

>> Konferenssin ohjelma

>> Ilmoittaudu konferenssiin