Suuri kongressi kokoaa kasvibiologian tutkijat Turkuun 2018

13.09.2016

International Conference on Arabidopsis Research (ICAR) kerää yhteen noin 800 kasvibiologian tutkijaa joka vuosi. ICAR 2018 -kongressi järjestetään kesäkuussa Turun Logomossa.

​Kongressi keskittyy aloihin, joissa käytetään mallilajina lituruohoa (Arabidopsis thaliana).

International Conference on Arabidopsis Research -kongressi kerää vuosittain yhteen noin 800 tutkijaa ympäri maailman viideksi päiväksi keskustelemaan kasvibiologian kaikista osa-alueista; kasvien kasvusta ja kehityksestä aina kasvien sietokyvyn lisäämiseen epäsuotuisissa ympäristöolosuhteissa.

– Turun yliopiston vahva kasvibiologian tutkimus sekä Turun ja saariston luoma ainutlaatuinen ympäristö muodostavat kongressimme toteutukselle vetovoimaisen yhtälön, toteaa järjestelytoimikunnan puheenjohtaja, sanoo tohtori Michael Wrzaczek Helsingin yliopiston biotieteiden laitokselta.

ICAR on tieteellinen kongressi, joka järjestetään vuosittain Pohjois-Amerikassa, Australiassa, Aasiassa tai Euroopassa. Kongressin aihepiiri keskittyy kaikkiin modernin kasvibiologian aloihin, joissa käytetään lituruohoa (Arabidopsis thaliana) mallilajina.

ICAR -kongressia ei toistaiseksi ole koskaan aiemmin järjestetty pohjoisessa Euroopassa, joten ICAR 2018 tulee olemaan kongressin ensi-ilta Pohjoismaissa. Suomen valtiollisissa tutkimuslaitoksissa on ollut perinteisesti vahvat kasvibiologian ja -jalostuksen tutkimusohjelmat.

Turun yliopistossa on erikoistuttu fotosynteesin tutkimukseen.  Helsingin yliopistossa keskitytään molekyyliseen kasvibiologiaan, erityisaloina kasvien kehitysbiologia ja ympäristövasteet, ja Oulun yliopistossa populaatiobiologiaan ja perinnöllisyystieteeseen. ICAR 2018 -kongressin järjestelykomitea koostuu näiden yliopistojen tutkijoista.

– Logomon rouhea teollinen miljöö ja huipputekniikka tekevät varmasti vaikutuksen, toteavat Wrzaczek ja tiedemiehiä valintaprosessissa avustanut Turun kaupungin Sari Ruusumo.

JV

Luotu 13.09.2016 | Muokattu 13.09.2016