Syksyn Frontiers of Science –seminaarisarja alkaa 23.9.

31.08.2021

BioCity Turku järjestää joka lukukausi Frontiers of Science -seminaarisarjan, jolle paikalliset tutkijat ovat kutsuneet tunnettuja kansainvälisiä tutkijoita luennoimaan turkulaiselle tutkijayhteisölle. Luennot on tarkoitettu sekä tutkijoille että opiskelijoille, ja opiskelijat voivat saada opintopisteitä osallistumisestaan luennoille.

Tänä syksynä seminaarisarja järjestetään yhteistyössä InFLAMES-lippulaivan kanssa, ja kutsutuista puhujista Teng-Leong Chew, Janne Lehtiö ja Petter Brodin ovatkin InFLAMESin vierailevia professoreita.

– Frontiers of Science -luennot järjestetään nyt jo kolmannen kerran virtuaalisesti. Vaikka on harmillista, että emme voi kokoontua yhteen kuuntelemaan puheita, on kuitenkin hienoa, että virtuaalitoteutuksen ansiosta voimme kutsua mukaan laajemman yleisön, sanoo BioCity Turun tieteellinen johtaja, professori Jyrki Heino.

Tänä syksynä järjestetään seitsemän Frontiers of Science -etäluentoa

Syksyn Frontiers of Science -seminaarisarjan avaa professori ja lääkäri Alberto J. Espay University of Cincinnati Gardner Neuroscience Institutesta Yhdysvalloista. Hän luennoi 23.9.2021 klo 17:00 otsikolla ”The proteinopathy narrative in neurodegenerative disorders”. Espayn tutkimus keskittyy liikehäiriöihin ja Parkinsonin tautiin.

InFLAMES-lippulaivan vieraileva professori Teng-Leong Chew on Advanced Imaging Centerin (AIC) johtaja Yhdysvalloissa, Howard Hughes Medical Institutessa, Janelian tutkimuskampuksella. Chew on mikroskooppitekniikoiden asiantuntija ja häneen puheensa ”Emerging microscopy technologies in immunological studies” kuullaan 7.10.2021 klo 15:00.

Opiskelija! Hörppää virtuaalikahvit maailmanluokan tieteentekijän seurassa

BioCity Turku haluaa tarjota opiskelijoille ja nuorille postdoceille mahdollisuuden verkostoitua ja saada inspiraatiota omaan työhönsä. Jokaisen luennon jälkeen kutsuttu puhuja jää juttelemaan enintään kuuden opiskelijan kanssa tieteestä, urakehityksestä tai jostain ihan muusta, minne keskustelu osallistujia johdattaa.

– Haluaisin kannustaa opiskelijoita osallistumaan Virtual cup of coffee -keskustelutilaisuuksiin luennon jälkeen. Nämä ovat olleet välittömiä ja intiimejä juttelutuokioita, joista olemme saaneet paljon positiivista palautetta, ja jotka ovat poikineet jopa epämuodollisia kutsuja tutkijavierailuihin. Tämä on myös loistava mahdollisuus jatko-opiskelijoille rakentaa omaa tieteellistä verkostoa, Heino sanoo.

Virtuaaliset kahvitauot ovat hyvin vapaamuotoisia ja lämminhenkisiä tapahtumia, jonne kaikki opiskelijat ja nuoret postdocit ovat tervetulleita riippumatta siitä, mihin tutkimusryhmään kuuluvat. Jos kiinnostuit, ota luennolle rekisteröidyttyäsi yhteyttä sähköpostitse BioCity Turun koordinaattoriin biocityturku@bioscience.fi.

Frontiers of Science -seminaarit järjestetään aina torstaisin klo 12:00, 15:00, 17:00 tai 18:00 Zoomin välityksellä. Luennoille tulee rekisteröityä viimeistään luentoa edeltävänä päivänä klo 12:00 mennessä, minkä jälkeen Zoom-linkki ja iCalendar-kutsu lähetetään kaikille rekisteröityneille.

Original image by Akira Takeda: Lymphatic vasculatures in human lymph nodes aquired on LSM880 confocal microscope

Luotu 31.08.2021 | Muokattu 31.08.2021