Syöpäsäätiöltä apurahoja Turun yliopiston syöpätutkijoille yli 1,2 miljoonalla eurolla

30.11.2021

Syöpäsäätiö on myöntänyt vuoden 2021 apurahat. Turun yliopistoon apurahaa myönnettiin 17 tutkijalle tai tutkimusryhmälle yhteensä 1 226 000 eurolla. Suurimmat rahoitukset myönnettiin professori Jukka Westermarckin ja professori Marko Salmen ryhmille.

Syöpäsäätiö on myöntänyt tutkimus- ja väitöskirja-apurahoja 87 tutkijalle tai tutkimusryhmälle, kaikkiaan yhteensä 7 250 000 eurolla.

—Tämän vuoden haku osoitti jälleen, että Suomessa tehdään korkeatasoista syöpätutkimusta kaikilla keskeisillä alueilla. Niillä pyritään ymmärtämään paremmin syövän käyttäytymistä, jotta se voitaisiin todeta varhemmin ja hoitaa paremmin, sanoo Syöpäsäätiön pääsihteeri Sakari Karjalainen säätiön tiedotteessa.

Turun yliopistoon apurahaa myönnettiin 17 tutkijalle tai tutkimusryhmälle yhteensä 1 226 000 eurolla. Suurimmat rahoitukset myönnettiin professori Jukka Westermarckin ja professori Marko Salmen ryhmälle.

Turun yliopistosta apurahan saivat:

• dos. Xiang-Guo Li ja tutkimusryhmä, 50 000 €, Peptide-based radiopharmaceuticals for PET imaging of brain metastases and glioblastomas.
  • LKT, prof. Juha Tuomas Kalervo Peltonen ja tutkimusryhmä, 100 000 €, Cancer risk factors, multiple cancers and consequences of cancer diagnosis in the Finnish neurofibromatosis 1 and 2 cohorts.
  • LT Jukka Westermarck ja tutkimusryhmä, 300 000 €, CIP2A in the cross-roads of DNA damage response and nutrient-sensing in basal-like triple-negative breast cancer.
  • Msc. Kwan Long Mung, 4 000 €, Genome editing to elucidate the effects of PIM kinases and their inhibitors on cancer cell motility and metabolic reprogramming.
  • dos. Otto Ettala ja tutkimusryhmä, 50 000 €, PSMA-SPECT in primary staging of prostate cancer – a randomized controlled trial – the PROSTAMIP.
  • LT Jyrki Heino ja tutkimusryhmä, 50 000 €, Laminin-332 and Extracellular Matrix in Tumour Progression – Molecular Mechanisms and Novel Approaches in Therapy.
  • LL Tiina Juntikka (Turun yliopisto, Turun yliopistollinen keskussairaala), 4 000 €, Novel targets for diagnostics and treatment of malignant lymphomas – special reference to histological subtypes and epidemiology.
  • MD-PhD Otto Kauko ja tutkimusryhmä, 50 000 €, Head and neck squamous cell carcinoma invasion.
  • prof. Jukka Kemppainen ja tutkimusryhmä, 100 000 €, Tekoäly syövän molekyylikuvantamisessa.
  • LKT, prof Ilmo Leivo ja tutkimusryhmä, 50 000 €, New generation of biomarkers in head and neck cancer.
  • FT, dosentti Matti Poutanen ja tutkimusryhmä, 100 000 €, Personalized prevention and treatment of sex steroid-dependent sclerotic bone metastases in prostate cancer.
  • MD Pegah Rahmati Nezhad, 4 000 €, Alternative Pathway of The Complement System in Cutaneous Squamous Cell Carcinoma.
  • apulaisprof., TkT Pekka Ruusuvuori ja tutkimusryhmä, 50 000 €, Computational pathology for enhanced cancer grading and patient stratification.
  • LT, prof. Marko Salmi ja tutkimusryhmä, 210 000 €, Harnessing lymph nodes for enhancement of cancer immunotherapy.
  • Apulaisprof. Pekka Taimen ja tutkimusryhmä, 100 000 €, Patient-derived Cell Lines and Steroid Profiling for Improved Stratification of Bladder Cancer.
  • FM Katri Vaparanta, 4 000 €, Reseptorityrosiinikinaasien viestinnän monimuotoisuuden mekanismit ja merkitys syövässä sekä sydänlihaksen liikakasvussa / The mechanisms of receptor tyrosine kinase signaling diversity and its role in cancer and cardiac hypertrophy.
Luotu 30.11.2021 | Muokattu 03.12.2021