Syöpäsäätiöltä satojentuhansien eurojen tuki Turun yliopiston tutkijoille

13.11.2014

Suurimmat apurahat myönnettiin ihosyövän ja eturauhassyövän tutkimukseen.

​Professori Johanna Schleutker ja hänen tutkimusryhmänsä saivat 100 000 euron apurahan kastraatio-resistentin eturauhassyövän geneettiset markkerit -tutkimukseen. Kyseessä oli kaksivuotinen apuraha.

Ihosyövän kasvun ja leviämisen molekulaarisia mekanismeja tutkiva professori Veli-Matti Kähäri ja hänen tutkimusryhmänsä saivat 80 000 euron apurahan.

Professori Jyrki Heino tutkimusryhmineen saivat 80 000 euroa eturauhassyövän kantasolujen vuorovaikutus syöpäfibroblastien tuottaman soluväliaineen kanssa -tutkimukseen.

Solujen hapentunnistajia munuaissyövän kasvussa ja sädeherkkyydessä tutkiva dosentti Panu Jaakkola ja hänen tutkimusryhmänsä saivat 50 000 euron kaksivuotisen apurahan.

Apurahoja jaettiin yhteensä 175

Dosentti Marko Salmelle ja hänen tutkimusryhmälleen myönnettiin 25 000 euron apuraha stabilin-1 molekyylin merkitystä syövän kehittymisessä käsittelevään tutkimukseen. Dosentti Sirkku Peltonen tutkimusryhmineen saivat 20 000 euroa neurofibromatoosin ja syövän yhteyden tutkimiseen. Dosentti Peter Boström ja hänen tutkimusryhmänsä saivat 20 000 euroa eturauhassyövän tarkempaa diagnosointia magneettikuvauksen ja biomarkkereiden yhdistelmällä tarkastelevaan tutkimukseen.

Syöpäsäätiö myönsi myös 3000–4000 euron suuruisia apurahoja usean Turun yliopiston tutkijan väitöstutkimukseen. Väitöskirjaansa varten apurahoja saivat Reetta Virtakoivu, Amanpreet Kaur, Pranshu  Sahgal, Arafath Najumudeen, Otto Kauko, Andreina Kero ja Nicola De Franceschi.

Vuonna 2014 apurahoja jaettiin yhteensä 175. Suurimmat apurahat olivat tänä vuonna suuruudeltaan 200 000 euroa. Suurapurahan sai paksusuolisyöpäoireyhtymän alttiusgeenejä tutkiva professori Päivi Peltomäki ja hänen tutkimusryhmänsä Helsingin yliopistosta. Toisen suurapurahan sai Tampereen yliopiston professori Anssi Auvinen tutkimusryhmineen hankkeeseen, jossa on aiemmin osoitettu eturauhassyövän seulonnan alentavan kuolleisuutta.

JV

Luotu 13.11.2014 | Muokattu 27.07.2021