Syöpäsäätiöltä suurapuraha Turun yliopistoon

12.11.2015

Syöpäsäätiö on myöntänyt kolme 300 000 euron suurapurahaa uuden sukupolven syöpähoitojen kehittämiseen. Tavoitteena on löytää nykyistä haitattomampia tapoja tuhota syöpäsolut. Yksi kolmesta suurapurahasta myönnettiin Turun yliopistoon. Kaikkiaan syöpäsäätiö jakaa tänä vuonna syöpätutkimukseen apurahoina hieman yli 4,1 miljoonaa euroa.

​Suurapuraha myönnettiin Turun yliopistossa professori Jukka Westermackille tutkimukseen, jossa etsitään estäjää syöpää aiheuttavalle proteiinille.  Apuraha jaettiin Anna, Aura ja Hanna Vuolle-Apialan rahastosta.

Westermarckin tutkimusryhmä on äskettäin tunnistanut syöpää aiheuttavan valkuaisaineen, CIP2A. Osana tutkimushanketta ryhmä kehittää nyt ensimmäistä tämän valkuaisaineen estäjää rintasyövän hoitoon.  Valkuaisaine CIP2A liittyy erityisesti niihin rintasyövän alalajeihin, joihin ei ole tällä hetkellä olemassa tehokasta hoitoa.

– Olemme osoittaneet että CIP2A:n poistaminen estää kokonaan tietyn rintasyövän alalajin syntymisen hiirimallissa. Olemme havainneet että CIP2A:n poistaminen herkistää rintasyöpäsolut nykyisin käytettävissä oleville hoidoille. Täten CIP2A on erittäin lupaava rintasyövän hoidon uusi kohde erityisesti niissä alalajeissa jotka useimmiten aiheuttavat potilaan syöpäkuoleman, Westermarck sanoo.

Tutkimus koskee niitä mekanismeja, joilla CIP2A edistää rintasyövän kasvua ja jarruttaa hoidon tehoa. Osana tutkimussuunnitelmaa ryhmä kehittää ensimmäistä pienimolekyyylistä CIP2A:n estäjää rintasyövän hoitoon.

Muut suurapurahan saajat ovat professori Heikki Joensuu ja tutkimusjohtaja Juha Klefström Helsingin yliopistosta. Joensuun tutkimushankkeessa etsitään uusia hoitoyhdistelmiä HER2-rintasyöpään. Klefströmin tavoitteena on uudella hoitomuodolla pyrkiä ohjelmoimaan rintasyöpäsolut kuolemaan siten, että hoito ei periaatteessa lainkaan vahingoita terveitä soluja.

Syöpäsäätiö on vuosi vuodelta lisännyt omaa tutkimusrahoitustaan, tänä vuonna apurahojen kokonaissumma ylittää ensimmäistä kertaa 4 miljoonaa euroa. Syöpäsäätiö on merkittävin yksityinen syöpätutkimuksen rahoittaja kotimaassa. Vuonna 1948 perustettu säätiö toimii lahjoitusvaroin.

LR

Luotu 12.11.2015 | Muokattu 09.08.2021